ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Material om skilsmässan  (läst 484 gånger)

2020-11-15, 01:19
läst 484 gånger

Utloggad Erika Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:04
    • Visa profil
Hej!

Vart kan jag få tag i material om skilsmässan? Min mormors farmor skiljde från sin man i slutet av 1865. Jag har för mig att det krävs en förklaring varför man ville skilja sig under denna tid och tidigare. Idag behöver man inte ge en förklaring för ansvarig/tingsrätten varför man vill skilja sig. Stämmer det? Det står i husförhörsbok att de skiljde den 28 dec 1865. Stämmer det att man ska vända till tingslags häradsrätt? Jag är rätt nyfiken på att få reda på varför de skiljde sig. Det kan vara intressant att läsa material anser jag. Jag upptäckte också och  jag blev förvånad över är att hennes syster också skiljde sig ungefär under samma tid. Deras föräldrar hade bara de två barn, systrarna därför jag blev nyfiken varför de skiljde sig under samma tid.

Vänligen,

Erika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna