ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angående Sten Olssons anfäder  (läst 583 gånger)

2020-11-14, 20:35
läst 583 gånger

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Hej! 
På anmodan flyttar jag följande fråga från Rubriken Åke Nilsson i Stengöl.

Jag har utifrån mantalslängder från Rödeby försökt sätta upp en antavla för min Mm ff ff f, bonden Sten Olsson, brukare på Offamåla i Rödeby.
Jag har födelseuppgifter för Sten Olsson (f 1698) i Offamåla samt hans fru, Maria Håkansdotter (f 1702) i Hålan. Uppgifterna är gissningar, men jag håller dem för sannolika.


Efter Sten Olsson upprättas följande bouppteckning:

VT 1746 nr 1

År 1745 den 2 december hölls skifte efter avlidne mannen Sten Olsson i Offamåla, emellan dess efterlåtna änka gudfruktiga hustru Maria Håkansdotter och dess kvarlevande 5 stycken barn 2 söner och 3 döttrar, dottern Sissa Stensdotter 14 år, sonen Olof Stensson 12 år, dottern Gunnil Stensdotter 9 år, dottern Botil Stensdotter 6 år, sonen Mårten Stensson 4 år gammal. Barnens förmyndare äro Sven Olsson i Idehult och Olof Jonsson i Granemåla och Augerums socken. Änkans lagvigde ? var Jon Håkansson i Gåsemåla.

Enligt mantalslängd 1688 bor en Sven Månsson och en Olof Svensson som brukare på Offamåla, som jag tolkar som sonen till Sven samt Sten Olssons far.
Känner  någon till något om en Sven Månsson? Sven Olsson, som utses till förmyndare, kunde eventuellt vara en bror till Sten? Jag misstänker även att båtsmannen Erik Olsson Rytting är, om inte son till Olof Svensson, så i alla fall besläktad.
Från 1700 tar en Jon Mattson över driften av gården i Offamåla. Kanske en svärson?

Mvh
Petter

2020-11-14, 21:01
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:25
    • Visa profil
Bonden Sten Olofsson (1698-1745) i Offamåla var vigd II 1727 i Ramdala med Maria Håkansdotter från Gåsamåla, Ramdala - se inlägg 13/9 2013 under socknen Ramdala här på forumet!


Sten Olofsson var son till bonden Olof Svensson och Sissa Mårtensdotter i Offamåla.


Bonden Sven Olofsson (1692-1762) i Östra Idehult, Rödeby var bror till Sten Olofsson i Offamåla.


Bonden Olof Jonsson (1717-1799) i Granemåla, Augerum var son till Sten Olofssons syster Kerstin Olofsdotter (1689-1758) i Granemåla.


Bonden i Offamåla hette inte Sven Månsson, utan Sone Månsson (Sune Månsson) (d. 1732) och härstammade från Krogsmåla, Rödeby.


Bonden Jon Håkansson (1694-1767) i Gåsamåla var bror till Sten Olofssons hustru Maria Håkansdotter.


2020-11-14, 21:13
Svar #2

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Bonden Sten Olofsson (1698-1745) i Offamåla var vigd II 1727 i Ramdala med Maria Håkansdotter från Gåsamåla, Ramdala - se inlägg 13/9 2013 under socknen Ramdala här på forumet!


Sten Olofsson var son till bonden Olof Svensson och Sissa Mårtensdotter i Offamåla.


Bonden Sven Olofsson (1692-1762) i Östra Idehult, Rödeby var bror till Sten Olofsson i Offamåla.


Bonden Olof Jonsson (1717-1799) i Granemåla, Augerum var son till Sten Olofssons syster Kerstin Olofsdotter (1689-1758) i Granemåla.


Bonden i Offamåla hette inte Sven Månsson, utan Sone Månsson (Sune Månsson) (d. 1732) och härstammade från Krogsmåla, Rödeby.


Bonden Jon Håkansson (1694-1767) i Gåsamåla var bror till Sten Olofssons hustru Maria Håkansdotter.

Tack så mycket, Jörgen, det var klargörande. Det är en ynnest ta del av din kunskap.
Tidigare hade jag kännedom endast om mormors släkt, Holmesson, med stamfadern Jon Holme. 

Jag ska läsa om Maria under Ramdala.
Tack också för att du meddelade Sven Olofssons hustrus namn, tidigare kände jag bara till hennes förnamn.

Har du någon uppskattad ålder på Stens far och mor?

Vh
Petter

2020-11-15, 10:16
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:25
    • Visa profil
Olof Svensson, d. ca 1711 i Offamåla (mtl). Bonde i Offamåla.
Sannolikt son till Sven Stensson (d. 1677) (och Elin), bonde i Hinderås, Stengöl, Offamåla, Skyttemåla och Spjutsbygd i Rödeby socken.


Vigd 1683 i Rödeby med
Sissa Mårtensdotter, f. 1661 i Viökvarn, Rödeby, d. 1724 i Offamåla.
Dotter till bonden Mårten Persson (d. 1698) och Kerstin Mårtensdotter (namn enligt sonen Jon Mårtenssons vigselnotis 1698 i Augerum).

2020-11-15, 22:15
Svar #4

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Åter igen, tack.
Jag har nu även tagit del av dina uppgifter om Mårtens mor, Maria Håkansdotter. Din kännedom om släktförhållanden i Blekinge är imponerande.

I en sekundärkälla på nätet läste jag att hennes morfar, Jon Andersson, troligen var den förste bonde som tilldelades odlingsmark efter freden i Roskilde 1658.

Efter dina uppgifter har jag kunnat komplettera Mårtens anfäder och anmödrar.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna