ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helena HJelte född 1 mars 1782  (läst 542 gånger)

2020-11-14, 10:55
läst 542 gånger

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:05
    • Visa profil
Hek söker denna kvinna född i Torneå vet ej vilka då existerande Torneå det kan vara. I nedertorneå hittar jag inte henne född på detta datum. det finns något som heter Finska Västerbotten. hur finner jag detta?
Jag vet att innan vi förlorade Finland till ryssen i 1809 års krig så var det svenska västerbotten omfattande i arealen. men att vi loosade många hektar då 1809, så även väl med norrbotten när det delades till eget län.
 Men enbart Torneå vilket kan de ha menat?

För i födelse o doplängd i Nedertorenå så finner jag en Helena född 23 april 1782 av föräldrarna Johan Rupa och Brita Michelsdotter född ca 1748, i nedre Raumo. Men min släkting heter Hjelte i efternamn således vem är hon dotter till? Hjelte finns men inte Helena.

som parantes så kommer hennes dotter "Minna" gifta sig till en person från Entokeingis o det ligger väl någerst åt detta håll. så jag tror att Helenas barn bodde ofta hos föräldrar eller syskon till Helena när det var som värst hemma i Söderhamn.

2022-10-31, 11:23
Svar #1

Utloggad Berit Bryntse

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 11:23
    • Visa profil
Helena Hjelte.
Hittade henne i en finsk kyrkbok från Nedertorneå, se bilden.
Se även min släktsida för Helena:
http://www.belisa.se/anor/abemo/bemfm-anor/fmm-hjelte/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna