ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helena Hjelte 1782 1mars från Torneå  (läst 477 gånger)

2020-11-14, 10:39
läst 477 gånger

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 12:11
    • Visa profil
Hej vet ej vilket som hette endast Torneå på 1700 talet men det står i husförhörs längd fr Torneå, jag skrivit i övertorneå en förfrågan utan att se om nedertorneå..rubriken.

Men som sagt frågan är har denna kvinna som flyttar till grythyttan och träffar fänrik Wilhelm Odelstierna. De gifter sig i Uppsala där föds flickan "Minna"  och flyttar sedan till Söderhamn där kommer sonen Wilhelm . Fänriken Han kommer från ljusneberg. Fredrik har problem med sina nerver och dricker en del så det går utför för adelsmannen. Helena som heter Hjelte flyttar ett antal ggr upp till hemmet förmodar jag att det är Torneå redan 1819 och 1822 , men finner ej i utflyttningslängd var i Torneå för den som finns går bara till 1818.
 Var kan man få tag i fortsatt utförhörslängd.

Jag tittat i födelse o doplängd över nedertorneå finner i söder hamn då hon är änka att datumet 1 mars 1782 uppkommer.
 Jag letat i nedertorneå födelse o dopbok för 1782 och finner en Helena född 23 april 1782 av föräldrarna  Johan Rupa och Brita Michelsdotter från nedre Raumo. Men namnet Hjelete finns inte där, även en Helena född 1783 i juni men hennes föräldrar kan knappt urläsa.

Så hur gör jag?

2020-11-22, 18:51
Svar #1

Utloggad Stefan Wennberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-08, 13:04
    • Visa profil

Hej Johan!
Det händer att man inte hittar alla födelser i födelseböcker men det kan ändå stå i förhörslängder.
Hjelte är en soldatrota nr 1000-147-56 i Mattila, Nedertorneå.
Soldatenkan Caisa Larsdtr Sengelä f.1751 i Mattila efter Hans Nilsson Hjelte f.1750 Soldat Hjelte
år 1772 och som efter avsked 1779 blev Stadsfärjkarl  i Torneå men dog 1790.
Hon finns nämnd med dotter Helena f.1782 i
Torneå Kinkerikirja 1797-1820: sid 138


Hälsningar
Stefan Wennberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna