ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-09  (läst 3317 gånger)

2004-10-30, 13:31
läst 3317 gånger

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Upptäckte nyss i Magnus Påhlssons utmärkta sammanställning, under Bromma d.20 juni 2003, av Ola Nilssons och Boel Bengtsdotters barn i Bussjö, att du Peter kände till denna syster till Else Olofsdotter. Jag har antecknat Håkan Lassons hustru som Kirstina i uppgiften från häradsrätten. Kirstina är antingen en felläsning från min sida eller en felskrivning i domboken, för hon heter mycket riktigt Christensa som Magnus Påhlsson skriver.
Birte Boström

2004-10-30, 18:25
Svar #1

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Birte,
Jo Peter och jag har haft långa diskussioner om Nils Gillberg, och kommit fram till djupsinniga slutsatser om hans barn, och även några intressanta hypoteser om hans föräldrar, bl.a. den du syftar på.
   
Jag ser att jag har mycket att läsa in om diskussionerna i Herrestad innan jag riktigt hänger med. Jag har tidigare inte haft något incitament  att titta på socknarna där, men nu finns det all anledning.
 
Men man skall nog inte släppa Ola Andersson i Kadesjö, som ledtråd till Elna Andersdotters anor. Jag vet litet mer nu, Ola levde ca 1695 till 25/5 1766 och hans hustru Mätta Persdotter ca 1704 till 31/10 1750. De fick också en dotter Kerstina 1739 som bars till dopet av Elna sahl. Truls Anders i Örsjö, vilket stärker saken. Kadesjö 2 verkar delas ca 1722, och Ola får en del, den andra delen har Rasmus Pers. Ola är ogift fram till 1733. Vet inte om man kan dra någon slutsats om detta. Kanske var Ola som till Anders Mårtensson? Enligt Frenning hade Anders Mårtensson 3 söner och 4 döttrar, jag har hittat Agnes (till Rynge), Per (till Kadesjö), Mårten och Anders. Det finns alltså plats för en son till, men det kanske blir svårare att rymma Elna också?

2004-10-30, 19:53
Svar #2

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
3 söner och 2 döttrar ska det förstås vara....

2004-10-31, 17:11
Svar #3

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jag undrar vad Frenning bygger uppgiften på om antalet barn till Anders Mårtensson i Kadesjö? Finns det ingen bouppteckning eller dylik uppgift så handlar ju antalet barn endast om de som Frenning känner till, d.v.s 3 söner och 2 döttrar och fler okända barn kan finnas. Appropå döttrarna, så nämner du endast dottern Agnes ovan. Vad heter den andra dottern?
Birte Boström

2004-11-01, 08:21
Svar #4

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Birte, det blev alldeles galet, och ännu värre krångel jag försökte rätta till det. Frenning har således hittat en dotter till, inte en son. Barnen jag har hittat är från katekismilängden. Det finns plats för en dotter till alltså. Hoppas det blev rätt denna gång....
Om Elna Andersdotter i Örsjö föddes ca 1694, så borde hon ju varit med i kkl 1701 eller 1703, om hon var dotter till Anders Mårtensson, men det är hon inte, vad jag kan se?
 
1685 finns det en dotter Mallena, vars patronymikon jag inte kan läsa, men förmodligen är det väl styvdottern - Bengtsdotter.  
 
En annan konstighet är att Frenning uppger företrädaren på gården, Bengt Månsson, redan från 1658, men jag hittar honom först 1676. Jag har läst kopior av kopior av mantalslängden, inte alltid så tydliga.

2004-11-01, 15:56
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar.
Det var väldans vad det bev mycket fel i denna diskussion  Jag ser att jag skrivit att Agnes Andersdotter var gift med Anders Jönsson i Rynge och så är hon gift med sonen Per Andersson istället.Det är nog dags att äta blåbär, som visst kan få hjärncellerna att kommunicera med varandra igen. Alternativet är väl annars att ta en paus i släktforskandet.
 
Om man förutsätter att Elna var född 1694, så är hon bara 9 år gammal år 1703 och det kanske var för tidigt att ta upp hennes kunskaper då. Det samma kan då gälla för Ola född ca. 1695.
 
Appropå Mallena så tycker jag det står Persdotter, men det är förmodligen en felskrivning och avser nog Mallena Bengtsdotter.
Birte Boström

2004-11-01, 17:29
Svar #6

Peter Larsson

Hej på Er igen!
 
Jag korresponderade väldigt mycket med Helmer Fr. på sjuttiotalet. Noggrann general som man är har jag givetvis kvar denna korrespondens vilken i vissa delar handlar om just denna/dessa släkt/släkter. Jag ska blada lite i mina gamla pärmar för att se om han då gav mig några kompletterande uppgifter, utöver vad som står att läsa i hans utredning i särtrycket av Släkt & Hävd. Helmer var en jäkel på att släktforska och hade tamejtusan bättre koll på både sina egna släjtingar, och andras, än vad vi tre i dag klarar med datorns hjälp. Han körde med kortlådor enligt system Anno dazumal och hade I ALLMÄNHET rätt i sina resonemang, även om det förvisso hände att till och med lilla jag som då var en yngling med sprucken röst i tidigaste tonåren faktiskt lyckades slå honom på fingrarna. Nåväl, endast i enda fall och det var just Ingvar:na som förfäder till Kerstina Jönsdotter.
 
Vad jag vill säga med detta är att Frenning var mycket noggrann i sina resonemang och beviskrävande till helst 150 procent. Dock kan ju även han ha fel ifråga om antalet barn. Men det är ju helt riktigt som Du säger, Birte att man inte kan utgå ifrån att alla ungarna finns med i en Katekismilängd, eftersom dess funktion var just läsförmåga. Till yttermera visso ser man i allmänhet Katekisen som mindre tillförlitlig, precis som Jordeboken i förhållande till Mantalslängden.  
 
Hälsningar
Peter

2004-11-02, 18:23
Svar #7

Peter Larsson

Hej igen!
 
Nu har jag ånyo gått igenom min 20-30 år gamla korrespondens med Frenning. Jag inser nu, som vuxen, att han var en bestämd herre som också delade med sig om han kunde. En hel del uppgifter och tips om Kirstena Jönsdotter finner jag, fast ändå inget direkt nytt. Emellertid inget annat som kan vara matnyttigt i denna diskussion.
 
Ville bara delge er detta då jag lovade att gå igenom hans brev.
 
Ha' det!
 
Peter L.

2004-11-03, 12:45
Svar #8

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej alla nämndemnän forskare!!!
 
Med anledning av att min anfader nämndemannen Mårten Jönsson ifrån Stora Tvären har kommit på tapeten så har jag under Bjäresjö lagt in de uppgifter som jag känner till om honom, hans bröder nämndemännen Nils och Jöns Jönsson samt deras far nämndemannen Jöns Nilsson från Stora Tvären och lite av deras anfädrar. Luckorna är dock legio men kanske så kan uppgifterna ändå vara av intresse!
 
Stort tack till Birte för uppgifterna från domböckerna!
 
Uppgiften från Herrestad häradsrätt, ren. dombok, den 17 oktober 1755, gällande avlidna nämndeman Jöns Jönsson i Folkestorp barn. Att nämndeman Olof Persson i Rynge skulle vara nästsyskonbarn till avl. Jöns Jönsson är svårlöst. Mycket på grund av att Jöns Jönssons far Jöns Nilsson föddes omkring 1680. Det kan bli svår att hitta kopplingen så långt tillbaka om den inte framgår av någon dombok.

2004-11-08, 23:45
Svar #9

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Birte, Magnus, Peter m. fl.
Jag har försökt sätta mig in i vad som skrivits om nämndemannen Jöns Jönsson i Folkestorp och hans släkt, men det råder verkligen ett genealogimentalt kaos - som Peter så träffande fick till det - med uppgifter spridda i så många Ljunits- och Herrestadssocknar.  
 
Efter att ha läst Da Vincikoden under några nätter, vågar jag dock mig på litet kodknäckeri  
 
Om jag försöker sammanfatta en liten spillra av all information som finns, utgående från mitt intresse att försöka finna anorna till Elna Andersdotter (f. ca 1694, d. 1761 i Örsjö) hustru till Truls Andersson (f. ca 1665, d. 1737 i Örsjö), så vill jag ta fasta på uppgifterna:
- Jöns Jönsson i Folkestorp var nästkusin med Truls och Elnas söner Anders och Nils Trulsson
- Jöns Jönsson var nästkusin med Anders Jönsson i Örsjö
- Jöns Jönsson var nästkusin med Ola Persson i Rynge
 
I generation 1 över dessa probander finns alltså kusiner (ana 2 och 3 enligt gängse numrering), och i generation 2 (ana 4-7) finns syskonpar, och i generation 3 (ana 8-15) finns det gemensamma föräldraparet. Jag menar förstås inte att alla de uppräknade nästkusinerna härstammar från samma par i generation 3, vi får titta på varje nästkusinskap för sig. Även om vi inte kommer ända till generation 3, så måste vi kunna finna något gemensamt patronymikon i generation 2 (ana 4-7).
 
Första familjen (Magnus Påhlsson 3.11.2004, Bjäresjö)
A1 Jöns Jönsson, f. 1715, d. 1751 i Hedeskoga
A2 Jöns Nilsson, f. ca 1680, d. 1744 på Stora Tvären 2, Bjäresjö
A3 Agda Håkansdotter, f. 1692, d. 1752
A4 ?
A5 ?
A6 Håkan Sörensson, f. ca 1680
A7 Kirstina Tuesdotter
 
Andra familjen (Birte Boström, flerstädes)
B1 Anders Trulsson, f. ca 1718, d. 1788 i Örsjö
B2 Truls Andersson, f. ca  1665, d. 1737 i Örsjö
B3 Elna Andersdotter, f. ca 1694, d. 1761 i Örsjö
B4 Anders Trulsson, f. 1625 (Skurup?), d. 1696 i Skurup
B5 Anna Trulsdotter, f. ca 1623 (Skurup?), d. 1692 i Skurup
B6 ?
B7 ?
 
Tredje familjen (Peter Larsson, 6.4.2003 Hedeskoga, 4.4.2003 Sjörup)
C1 Anders Jönsson i Örsjö
C2 Jöns Andersson f. 1685 i Rynge, Sjörup, d. 1773 i Rynge, Sjörup
C3 Töre Persdotter, f. 1699 i Örsjö 7, d. 1760 i Sjörup
C4 Anders Månsson, d. 1711 i Rynge, Sjörup
C5 Kerstin Jönsdotter, f. ca 1657 i Hedeskoga, d. 1730 i Rynge, Sjörup
(C6, C7 Peter, du skriver alltså att Töre föddes på Örsjö 7, har du hennes föräldrar?)
 
Fjärde familjen (Peter Larsson, 4.4.2003 Sjörup)
D1 Ola Persson, f. 1709 i Rynge, Sjörup, d. 1784 i Skivarp
D2 Per Andersson, f. ca 1679 i Rynge, Sjörup, d. 1735 i Rynge 1, Sjörup
D3 Agnes Andersdotter, f. 1672?, i Kadesjö, Katslösa, d. 1756 i Rynge, Sjörup
D4 Anders Månsson, d. 1711 i Rynge, Sjörup
D5 Kerstin Jönsdotter, f. ca 1657 i Hedeskoga, d. 1730 i Rynge, Sjörup
D6 Anders Mårtensson, d. ca 1720 i Kadesjö, Katslösa
D7 Bengta Gabrielsdotter, d. 1729 i Kadesjö, Katslösa
 
C1 Anders Jönsson och D1 Ola Persson var inbördes kusiner, med gemensam farfar och farmor, och det är väl rimligt att anta att det är via någon av dessa som nästkusinskapet med A1 Jöns Jönsson är kopplat. (Eller tänker jag fel här?) Måns eller Jöns skall alltså finnas som patronymikon i generationen A4-A7, och det är inte A6 och A7, alltså måste det gälla A2 Jöns Nilssons föräldrar.
 
Dessutom måste det finnas ett gemensamt patronymikon i A4-A7 och B4-B7. A4 eller A5 är antingen Jöns eller Måns, så i och för sig finns det plats för en far Nils Trulsson eller mor NN Trulsdotter (från Skurup?) till A2 Jöns Nilsson, alternativt att B3 Elna Andersdotters föräldrar var av märket Sören eller Tue.
 
Det blev ett långt resonemang, som inte ledde hela vägen fram, men om jag inte tänkt alldeles galet så kanske det kan sätta myror i huvudet på någon!

2004-11-09, 08:27
Svar #10

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Jag har en viktigt fråga. Hur säkra kan vi vara på att det använda ordet nästkusin verkligen betyder nästkusin och inte bara släkting på långt håll??? Men i vilket fall som helst så är personerna släkt på något sätt frågan är hur...
 
Om vi antar att nästkusin betyder detta ordagrannt och använder Gunnars sammanställning här ovan så skall alltså någon av Anders
Månsson(D4), Kerstin Jönsdotter(D5), Anders Mårtensson(D6) eller Bengta Gabrielsdotter(D7) ha varit syskon till någon av Jöns Nilssons(A2) föräldrar.
 
Jag har nog myror både i och utanför huvudet!

2004-11-09, 08:51
Svar #11

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Nu skall fler få myror!!!
 
Peter Larssons uppgift att Töre Persdotter skulle kommit från Örsjö nr 7 gjorde att jag kontrollerade denna adress!
 
Mantalslängd 1699 Örsjö
Nr7 Per Larsson, h Mätta, dr Christen
 
Katekismilängd 1699 Örsjö
Per Larsson, h Mätta Bengtsdotter
dr Christen Ohlsson
poike Madz Ohlsson
piga Marna Garbelsdotter
 
Katekismilängd 1716 Örsjö
Nr7 Per Larsson, h Mätta
son Nills
son Matz
dott Tyre
dott Boell
 
Töre Persdotter make Jöns Andersson förekommer i Vemmenhögs härads dombok den 2/9 1742 (mål nummer 3) i en arvstvist där även en rusthållare Mats Persson i Örsjö figurerar! Detta kan vara en indikation på att vi har Töre Persdotters föräldrar! Så mitt förslag är att vi för in:
C6 = Per Larsson Örsjö nr7. C7 = Mätta Bengtsdotter Örsjö nr7.
MVH
Magnus

2004-11-09, 09:06
Svar #12

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Magnus,
Det vet vi kanske inte med säkerhet, men enligt akademiens ordbok finns bara den exakta betydelsen av nästsyskonebarn. Släkting i allmänhet heter ju svåger, har vi lärt oss . Men jag håller med dig i viss mån, det är lite  Ankeborg över det hela, där alla är brorsöner till varandra.
 
Eftersom nästkusin verkar vara det allra vanligaste släktskapet kanske man kan hitta fler, och skärpa tankarna. Varför är kusiner så sällsynta i tingsprotokollen?
 
Man kanske också kan lägga in en tidsaspekt? B4 och B5 verkar äldst i generationen (men kan förstås ha haft sladdsyskon). Du har förstås sett att A6 Håkan Sörensson omöjligt kan ha varit född så sent som 1680.

2004-11-09, 09:19
Svar #13

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Magnus,
Inläggen gick visst om varandra! Vi verkar ju ha en sagolik tur att 4-7-generationen är så rik på unika patronymikon. Det hade varit knepigare om mest alla hade hetat Andersson eller Nilsdotter.

2004-11-09, 10:08
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej alla, jag tänker inte sätta mig in i detta problem i detalj, men undrar om inte Gunnar har dragit för bestämda slutsatser när han skriver Dessutom måste det finnas ett gemensamt patronymikon i A4-A7 och B4-B7. Det måste väl vara möjligt att nästsyskonebarn-skapet kan gå över halvsyskon med olika fäder och därmed olika patronymikon? Jag tvivlar på att man kan lita på att både skrivare och de som förmedlat uppgifterna har tagit hänsyn till detta. De kan ha kallat dem nästsyskonebarn även om de kanske är halvnästsyskonebarn. Av samma skäl, slarv eller okunskap av skrivare eller uppgiftslämnare, så vill jag varna för att helt lita på att släktskapen är just nästkusiner och inget annat! Bara för att göra det ännu mer komplicerat för er...

2004-11-09, 10:59
Svar #15

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Naturligtvis har du rätt i sak Anders. Måste är ett för hårt ord.  
 
Men jag tror man kan ha glädje av att tänka litet kreativt, och se vad en sådan här sammanställning kan ge för uppslag och hypoteser. Sedan skall dessa testas med all tänkbar vetenskaplig ackuratess.

2004-11-09, 11:33
Svar #16

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Gunnar
 
Om jag har skrivit någonstans att Håkan Sörensson var född omkring 1680 så är detta fel! Det troligare är att han är född 1665-1670 eller som jag valde att skriva under Bjäresjö att han var född omkring 1670.
 
Komplettering till ovanstående:
 
Per Larsson. Född ca 1655 i Örsjö. Fadern Lars Nilsson (ca1615-1695 Örsjö) modern Kerstin Persdotter (ca1620-1690 Örsjö). Per dog 1727 i Örsjö.
 
Mätta Bengtsdotter. Född ca 1665 i Snårestad. Fadern Bengt Månsson (ca1625-1709 Snårestad), modern Bengta Jönsdotter (ca 1620-1676 Snårestad). Mätta dog 1716 i Örsjö.
 
Observera att denna information är hämtad från Disbyt, så det är i bästa fall andrahandsuppgifter.
 
Det är som Gunnar säger, för att det skall vara intressant att ens spekulera (Vilket allt detta är!), så måste vi anta att nästsyskonebarn betyder detta och inget annat. Men för att komma i mål så krävs det nog att vi får reda på föräldrarna till A4-A7, B4-B7 osv. Och då skall förhoppning även det synas om någon bara är halvsyskon. Halvsyskon betyder ju att man har en förälder gemensam!

2004-11-09, 21:04
Svar #17

Peter Larsson

Hejsan!
 
Först ett tack till Gunnar C. för ditt minst sagt underhållande epos angående sannolikheter. Men det är klart...att ? man biomedicinsk analytiker, så är man väl även - på köpet - mikrogenealogisk dito
 
Återigen läser jag allas edra inlägg och får plötsligt en id? som är ytterst svårbevisbar men kanske inte helt, trots allt.
 
Som jag vidrört tidigare så är fallet otvetydigt sådant att vissa namn, tämligen ovanliga i trakten, går igen. Mats, Thöre, Marna osv osv...namn som inte i egentlig bemärkelse var särskilt högfrekventa i bondeled. Här har vi nu en fader till Per Larsson, benämnd Lars Nilsson. Denne Lars hade, såvitt bekant är, åtminstone två barn, nämligen Pernilla och Per. Pernilla hade åtminstone en son, nämligen Mats NIlsson. Pernillas brorsa Per hade en son vid namn Mats Persson och därtill en dotter vid namn just Thöre Persdotter - hon som blev gift med Jöns Andersson i Rynge.
 
Min teori går ut på att Lars Nilsson hade en broder i ÖRsjö...just det, benämnd Gabriel Nilsson, mer bekant som fader till Nils Gabrielsson i Snårestad (fader till den Mats Nilsson som senare blev bonde i Hörröd, Kadesjö men också till barnen Gabriel och Thöre m.fl) SAMT troligen till Bengta Gabrielsdotter i Kadesjö, gift med Anders MÅrtensson. Bemälda Bengta Gabrielsdotter hade i sitt första äktenskap varit gift med en Bengt Mogensen (Månsson)...en Bengt till och med tanke på benägenheten till kusinäktenskap ytterligare något som stämmer till eftertanke. HÄr har vi knytningar så att det smäller om det. Låt mig då fortsätta: Gabriel Nilsson hade bevisligen en son vid namn Lars...om jag har rätt är han döpt efter sin farbror, Lars Nilsson. Vidare hade Gabriel Nilsson en son vid namn Mats Gabrielsson. Namnet Lars kan ju vara en slump, men knappast Mats. Vidare fanns en son, Bengt Gabrielsson...jag ger mig attan på att här föreligger en släktskap med Bengt Månsson i Snårestad, alltså Per Larssons svärfar och möjligen till Bengta Gabrielsdotters förste man, Bengt Månsson.
 
Under mina år inom akutsjukvården brukade jag skämtsamt framhålla att dylika resonemang framkallade Cerebral Vasculär Gastrit!!! Snacka om det
 
Hälsningar
 
Peter

2004-11-10, 13:01
Svar #18

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Analytisk tänkare i medicinens värld ska jag väl vara i alla fall...  
 
Jag håller med dig om att ansamlingen av ovanliga namn är bestickande. Och man borde verkligen försöka samla alla kända pusselbitar på ett överskådligt sätt.
 
Apropå ovanliga namn. Någonstans i någon diskussion nämndes Gabriel (Mårtensson) Majberg, f. ca 1691, d. 1769 i Sjörup, han var bror till (min ana) Kerstina Mårtensdotter i Kadesjö, d. 30.4.1741.
Denne Gabriel fick 3 döttrar som döptes till det mycket ovanliga dubbelnamnet ANNA MARIA 1) Snårestad 19.3.1721 (Nils Gabrielssons son Gabriel var vittne, och en annan Gabriel - Persson - figurerar också) 2) Snårestad 14.6.1723, 3) 10.8.1729 i Sjörup. Han var alltså angelägen att namnet skulle leva vidare. Finns det någon äldre Anna-Maria som kan ha varit inspiration till namnet?
 
En rättelse: 1.11 ovan skrev jag att jag hittat Bengta Gabrielsdotters första make Bengt Månsson i Kadesjö mantal 1676. Eftersom han dog 1671 var det fel. Jag har inte hittat honom alls i någon mantalslängd, vilket är mystiskt. Har någon annan haft bättre tur?

2004-11-10, 17:13
Svar #19

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Peter Larsson framför hypotesen ovan att Bengta Gabrielsdotter, gift med Anders Mårtensson i Kadesjö, var barn till Gabriel Nilsson i Örsjö. Det styrks av nedanstående tillfällighetsfynd.
 
I Örsjö kkl 1691 finns Lars Gabrielsson, en säker son till Gabriel Nilsson. Han har en piga Sitsa och en annan piga med det ovanliga namnet Agnis. (Framför pijga Sitsa står ett ord jag behöver hjälp med att läsa). Namnet Agnis leder naturligtvis tankarna till Bengta Gabrielsdotters dotter Agnes, sedermera gift med Per Andersson i Rynge. Piga hos morbror Lars!
 
Ber om ursäkt om detta har ventilerats förut i diskussionen. Det är inte lätt att ha överblick över alla framlagda fakta och hypoteser.

2004-11-10, 18:12
Svar #20

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Anders Mårtensson och Bengta Gabrielsdotter i Kadesjö har en dräng Tue Gabrielsson i kkl 1683. Kanske ytterligare ett band med Gabriel Nilsson i Örsjö, och dennes son Lars Gabrielsson?  
 
Men jag behöver läshjälp! I Örsjö kkl 1687 finns längst ned på sidan Lars Gabrielsson och brodern Mats, men vad står det överst på nästa sida? Gl: dito Tuve, hoppas jag! (jfr stavningen Tufve, flerstädes längre ned på sidan. Tue och Tufve är väl samma namn?)

2004-11-10, 20:02
Svar #21

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Gunnar
 
Jag kan bekräfta att det verkligen står:
Gl: Dito Tuve
Gl: Modern Lusse
Poijk Bengt
 
Jag bifogar lite intressanta bilder på Lars och Tuve Gabrielsson.
 
Katekismilängd 1683 Örsjö Gabriel Nilssons änka med son Bengt!

 
Katekismilängd 1687 Lars Gabrielsson  Tuve


 
Katekismilängd 1691 Lars Gabrielsson

Vad står det framför Pijga Sidza?
 
Katekismilängd 1695 Tuve Gabrielsson

 
Katekismilängd 1696 Tuve Gabrielssons änka

 
Katekismilängd 1696 Lars Gabrielsson

 
Det är tydligt att Tuve gifter sig mellan 1691 och 1695 med en Johanna, men att han dör redan 1695. Observera korset 1695 under Tuves namn samt Enkian Johanna 1696.
 
 
Tillägg: Bilder från DigiArkiv!

2005-05-20, 06:39
Svar #22

Lotte Jensen

Jag söker uppgifter om en kvinna som KANSKE var från denna socken,. Hon hette Margareta Benedicta Castberg. Hon gifte sig 1769 i Villie socken
 
Finns det någon som träffat på henne, och hennes familj, i Kastlösa
 
mvh Lotte Jensen

2005-10-14, 17:55
Svar #23

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag vill återknyta till diskussionen ovan (8 november 2004) om nästkusinerna till Jöns Jönsson i Folkestorp.  
 
När anlistorna för de olika nästkusinerna utökats med uppgifter från Magnus Påhlssons webbsidor och olika diskussioner i Anbytarforum, framgår det att Jöns Jönsson är nästkusin till Anders Jönsson i Örsjö och Ola Persson i Rynge genom den gemensamma anan Jöns Ingvarsson i Hedeskoga. Se nedan.  
 
Mitt egentliga intresse gäller den fjärde nästkusinen, B1 Anders Trulsson i Örsjö. Om han också stammade från Jöns Ingvarsson är tyvärr oklart. Det finns ingen Truls i generation 3 (A8-A15) över Jöns Jönsson, alltså borde inte B4 Anders Trulsson eller B5 Anna Trulsdotter vara barn till den gemensamma anan för Jöns Jönsson och Anders Trulsson - förutsatt att ingen av hustrurna A9, A11, A13 eller A15 varit gift med en Truls i ett andra äktenskap. Alternativet blir då att Jöns Jönssons släkting är B3 Elna Andersdotter (och hennes mycket sannolike bror Ola Andersson i Kadesjö, 1695-1766). Jag tror mest på detta senare alternativ eftersom A4-A7 är knutna till Herrestads härad. En hel del är känt om Truls Andersson och inget tyder på att Truls Anderssons föräldrar B3-B4 hade anknytning till denna östliga trakt. Betydligt mindre är känt om Elna Andersdotter, så jag tror snarast att det är någon av hennes föräldrar, som är syskon till herrestadsborna A4-A7. Åldersmässigt stämmer det också bättre, Truls var nästan 30 år äldre än sin hustru, och hans föräldrar tillhörde rimligen en tidigare generation än A4-A7.  
 
 
Första familjen  
A1 Jöns Jönsson, f. 1715, d. 1751 i Hedeskoga  
A2 Jöns Nilsson, f. ca 1680, d. 1744 på Stora Tvären 2, Bjäresjö, gift 1709 i Bjäresjö
A3 Agda Håkansdotter, f. 1692, d. 1752  
A4 Nils Mårtensson, d. ca 1691 i Stora Herrestad 2  
A5 Karna Jönsdotter, f. ca 1653 i Hedeskoga  
A6 Håkan Sörensson, f. ca 1670, lever 1734
A7 Kirstina Tuesdotter, f. 1659, d. 1733
A8 Mårten
A9 ?
A10 Jöns Ingvarsson, Hedeskoga, d. efter 1684  
A11 Elin, d. efter 1697
A12 Sören Larsson f. ca 1644 i Bjäresjö
A13 Anna
A14 Tue Jönsson
A15 Bengta
 
Andra familjen  
B1 Anders Trulsson, f. ca 1718, d. 1788 i Örsjö  
B2 Truls Andersson, f. ca 1665, d. 1737 i Örsjö  
B3 Elna Andersdotter, f. ca 1694, d. 1761 i Örsjö  
B4 Anders Trulsson, f. 1625 (Skurup?), d. 1696 i Skurup  
B5 Anna Trulsdotter, f. ca 1623 (Skurup?), d. 1692 i Skurup  
B6 Anders  
B7 ?
 
Tredje familjen  
C1 Anders Jönsson i Örsjö  
C2 Jöns Andersson f. 1685 i Rynge, Sjörup, d. 1773 i Rynge, Sjörup  
C3 Töre Persdotter, f. 1699 i Örsjö 7, d. 1760 i Sjörup  
C4 Anders Månsson, d. 1711 i Rynge, Sjörup  
C5 Kerstin Jönsdotter, f. ca 1657 i Hedeskoga, d. 1730 i Rynge, Sjörup  
C6 Per Larsson, Örsjö 7, f. ca 1655 i Örsjö, d. 1727 i Örsjö
C7 Mätta Bengtsdotter, f. ca 1665 i Snårestad, gift 29.9.1693 i Snårestad, d. 1716 i Örsjö
C10 Jöns Ingvarsson, Hedeskoga, d. efter 1684  
C11 Elin, d. efter 1697
C12 Lars Nilsson, f. ca 1615, d. ca 1695 i Örsjö  
C13 Kerstin Persdotter, f. ca 1620, d. ca 1690 i Örsjö
C14 Bengt Månsson i Snårestad, f. ca 1625, d. ca 1709
C15 Bengta Jönsdotter i Snårestad, f. ca 1620, d. 1676
 
Fjärde familjen  
D1 Ola Persson, f. 1709 i Rynge, Sjörup, d. 1784 i Skivarp  
D2 Per Andersson, f. ca 1679 i Rynge, Sjörup, d. 1735 i Rynge 1, Sjörup  
D3 Agnes Andersdotter, f. 1672?, i Kadesjö, Katslösa, d. 1756 i Rynge, Sjörup  
D4 Anders Månsson, d. 1711 i Rynge, Sjörup  
D5 Kerstin Jönsdotter, f. ca 1657 i Hedeskoga, d. 1730 i Rynge, Sjörup  
D6 Anders Mårtensson, från St Köpinge, d. ca 1720 i Kadesjö, Katslösa  
D7 Bengta Gabrielsdotter, d. 1729 i Kadesjö, Katslösa
D10 Jöns Ingvarsson, Hedeskoga, d. efter 1684  
D11 Elin, d. efter 1697
D14 (högst sannolikt) Gabriel Nilsson, Örsjö, f. ca 1600, d. före 1683 i Örsjö
D15 Anna Olsdotter, f. före 1617, d. i Örsjö

2006-04-23, 10:21
Svar #24

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Hej! Undrar om någon kan hitta något om följande person som ska ha bott i Kastlösa nr9 enligt svb1890.
Hon hette Bothilda Persdotter född 1866 i Nöbbelöv.
Vill gärna veta om hon  gifte sig och ficknågra barn tex.
All hjälp välkommen.
Mvh: Anette P.s maila mig gärna direkt om nivill.

2006-12-07, 14:38
Svar #25

Anja Grenander

Hej!
Känner någon till Elna Bengtsdotter f. 1757-08-14 i Katslösa?
Hon var gift med Måns Persson f. 1754 Katslösa.
Mvh
Anja

2006-12-07, 20:49
Svar #26

Utloggad Clary Kronkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2014-11-12, 11:57
    • Visa profil
Hej Anja!
Elna Bengtsdotters föräldrar var Bengt Nilsson och Elna Hansdotter och Måns Persson f 1754-02-28 i Katslösa, hans föräldrar var: Per Larsson och Mätta Påhlsdotter.
 
Mvh
Clary Kronkvist

2006-12-08, 14:28
Svar #27

Anja Grenander

Hej Clary!
Tack för ditt svar.
Har du någon uppgift om när Elna Bengtsdotter och hennes make Måns Persson dog?
De hade sonen Nils Månsson f. 1795 Villie, d. 1866 i Sjörup. Vet du datumen när han föddes/dog?
Nils Månsson var gift med Karna Mårtensdotter f. 1793 Villie, d. 1867 Sjörup. Datumen?
Deras son Per f. 1823-12-26 Sjörup. När dog han?
Mvh
Anja

2006-12-08, 20:58
Svar #28

Utloggad Clary Kronkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2014-11-12, 11:57
    • Visa profil
Hej Anja!
När Elna och Måns dog vet jag inte, deras son
Nils Månsson föddes 1795-02-26 i Krukan, Villie, död 1866-12-04 i Norra Vallösa nr 1, Sjörup
gift med Karna Mårtensdotter född 1793-12-15 i Södra Villie nr 9, Villie, död 1867-04-04 i Norra Vallösa nr 1, Sjörup
hon var gift tidigare 1814-04-11 med Per Rasmusson f. 1780-12-11 i Sjörup d. 1819-02-16 i Norra Vallösa nr 1.
I 1:a äkt. föddes:
Rasmus 1815-05-14
Ahna   1817-10-20
Dorothea 1819-10-20
 
2:a äkt:
Mätta 1822-02-06
Pehr  1823-12-26
Elna  1826-03-31 d 1829-02-01
Mätta 1828-06-24 d 1832-12-26
Elna  1831-02-18
Mätta 1832-0517
 
Per Nilsson dog 1899-06-01 i Norra Vallösa nr 1, Sjörup han var gift 18590408 med  
Johanna Jönsdotter f 1833-08-17 i Norra Vallösa nr 6, död 1892-02-10 i Norra Vallösa nr 1, Sjörup.
 
Mvh
Clary Kronkvist

2006-12-09, 06:51
Svar #29

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Anja och Clary!
Bengt Nilsson är ett intressant fall tycker jag. Jag vill hävda att han är son till soldaten Nils Gillberg i Kadesjö.  
Se http://arktos.se/anor/08ferdin/ana00542.htm
Vore spännande om någon hade mer material som kunde styrka eller eventuellt förkasta denna min hypotes.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna