ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp tyda dödsorsak, meningitis?  (läst 1408 gånger)

2020-11-12, 21:31
läst 1408 gånger

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej!
skulle behöva hjälp tyda dödsorsak för min morfars farfar

Gustav Villhelm Lidström
FÖDELSE 1847 08 03 • Piteå, Norrbotten, Sverige
DÖD 8 JUN 1907 • Serafimer Lasarettet, Stockholm, Sverige

Tycker mig kunna urskilja något med meningitis.. Men osäker.
Gäller tredje raden uppifrån, tyvärr hade jag inte kvar den ej inzomade sidan.
källan: Nederluleå-BD-F-7-1903-1916-Bild-1080-Sida-100

I detta är det även otroligt intressant om HUR man kan ta reda på var han är begraven? Det sägs man inte hade "råd" ta upp personen igen till Luleå, utan han begravdes i Stockholm. Har testat alla inlästa kyrkogårdar osv men ingen med hans namn/uppgifter hittas online i alla fall. Fanns det något standard kyrkogård för dem som avled vid serafimerlasarettet ?

Tacksam för all hjälp!

Med vänliga hälsningar
Tobias

2020-11-12, 22:08
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Den var lite svår, skriver det jag ser och förstår:
Thrombosis - blodpropp
sen följer två rader som jag inte kan förklara, därefter:
med dextra-miningitis purulenta -  högersidig hjärnhinneinflammatiom, varig

2020-11-12, 22:18
Svar #2

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej Åke , snabba ryck! Stor tack där! Jo den är extra kladdig där texten såklart, förstod det var något med hjärnhinneinflammation men kul kunna utläsa mer.
Han har ju av någon anledning fraktats över 100 mil från Luleå till Stockholm för att läggas in på lasarettet där, bara det kan ju inte gjorts i vilket enkelt sjukdomsfall som helst.. 

Är en gammal historia som just säger han begravdes i Stockholm, då man ej hade pengar ta upp honom igen..  Men är obekräftade uppgifter, då pengar
Enligt  bouppteckning inte verkade saknas. Kanske var något smittsamt som gjorde man inte ville t upp kroppen igen.

Kan ju givetvis varit "för dyrt" också så att säga.

Mvh
Tobias

2020-11-12, 22:22
Svar #3

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Kanske mer troligt att han insjuknat när han var i Stockholm av ngn anledning.

2020-11-12, 22:28
Svar #4

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Kan självfallet vara så också, mysterium än så länge.
Vet han aldrig upprättade något testamente (endast muntligt) och dödsannons innehöll "hastig bortgång, kort sjuldomstid" eller liknande.

Specifikt dessa delar som är väldigt svåra hitta detaljer om tyvärr. Samtidigt de mest intressanta såklart..

Mvh
Tobias

2020-11-13, 00:40
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
Han dog den 1 juni.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00202353_00104
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0030758_00939
Anteckningar om personer som dog utanför sin hemort ser man då och då. Oftast blev de nog begravda där ocskså. Tror det var ganska ovanligt att man fraktade lik långa sträckor.

2020-11-13, 08:34
Svar #6

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej Kristina! Tack för svaret. Jag har också sett flera dödsdatum på honom men dödsannonsen samt andra källor visade på 8/6.

Precis som ni säger är det nog mest troligt han dog på plats pga andra ärenden. Att frakta någon sådana avstånd mitt under sommaren vore såklart ett ganska stort (och dyrt) projekt. Ändå alltid sett det som ett brutalt livsöde, verkade ändå varit en älskad människa så att säga.

Någon ide om hur man kan hitta en gravplats för serafimerlasarettet? .. 

Mvh
Tobias

2020-11-13, 16:10
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
Nu är det primärkällorna man ska lita på, alltså dödboken. Se länkarna jag bifogade. Attestens datum för utfärdande/ankomst till Nederluleå är den 8 och så snabb var inte postgången.

Jag tror inte Serafimerlasarettet hade en egen begravningsplats men du kanske hittar något här:
https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/stockholms-sociala-historia/sjukhus-och-vardinrattningar/
PS Det finns död-och begravningsböcker för Serafen tillgängliga i Riksarkivets läsesal.
https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+4a6f0301-9b89-11d5-a701-0002440207bb&s=TARKIS08_Balder

2022-03-12, 16:28
Svar #8

Utloggad Tobias Elvelin Lidström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej igen, nu en bra stund senare ! Jag har fått tag i information från Serafimerlasarettet. Tyvärr inte den fulla journalen som saknades sedan en felaktig utrensning som gjordes på 60 talet, men både operationsberättelse samt obduktionsberättelsen fanns kvar. Mycket häftigt se.

Är det någon som kan hjälpa med läshjälpen här? framför allt den latinska delen som är rena grekiskan för mig. (haha)

Förklaring nedan:

Bild liggare II kirurgiska avdelningen, det är skrivet latin under hans namn/adress osv. Vad kan det stå?

Bild operationsjournal, här är ingreppet som utfördes, också bara latinska ord och benämningar. datum för ingrepp osv samt att kirurgens namn var Berg, det är jag med på. Utkomsten av operationen var att han överlevde, men den var "dödlig"

Första obduktionsbild, här är det i många fall skrivet på svenska men med typisk läkarhandstil. Vad som är intressantast är det som är skrivet under "Nervsystemet, hinnorna, sinnesorganen" resten kan jag läsa ut själv

Andra obduktionsbilden, här är själva diagnosen som jag inte alls kan läsa, samt texten som står längst till höger, till höger om "Sköldkörtel och binjurar"

Sen, som adderad bonus, dödsboken från lasarettet. Här på rad 148 står dödsorsaken igen, men under begraven står det vad jag tolkar som "hämt." eller möjligen "hemf."
Står det möjligen något mer om detta i den texten? Som nämnt tidigare så sägs det att han begravdes i Stockholm pga att man inte hade råd ta hem kroppen.  Kanske var hemförsamligen som ordnade med detta nere i Stockholm då? I sådana fall bör det kanske finnas någon form av kommunikation angående detta som jag kan fortsätta leta efter. Mycket intressant!!

Jag är som alltid extremt tacksam för all hjälp jag kan få i att bena ut denna mycket okända släkting, som ändå är väldigt involverad i allt man hittar!

Med vänliga hälsningar
Tobias

2023-04-18, 21:29
Svar #9

Utloggad Marcus Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-12-02, 22:16
    • Visa profil
Hej Tobias! Jag hittade den här tråden av slumpen när jag surfade runt på nätet, och gjorde ett konto när jag såg att du inte hade fått klarhet i det här riktigt, så även om det var länge sedan du skrev här så hoppas jag att följande kan vara till hjälp eller intressant. I bilden i trådstarten står det följande under dödsorsak:

I första bilden i trådstarten står följande under dödsorsak: Thrombosis sinuum durae matris i/e(och skulle jag gissa att betydelsen är)

otit. med. dextra

Miningitis( sic!) purulenta


Detta betyder blodpropp(ar) i de större utrymmena för det venösa blodet i hjärnan, otitis media dextra betyder helt enkelt högersidig öroninflammation, och det sista är varig meningit som du redan fått svar på.



I obduktionsrapporten står det ganska mycket skrivet men särskilt av intresse kan vara två saker, det som står under klinisk diagnos och den patologisk anatomiska diagnosen. Som klinisk diagnos står tuberculosis cerebri + osteitis tbc cranii. Detta betyder tuberkulos som satt sig i hjärnan och orsakat en inflammation av skallbenet.

Den pat. anat. diagnosen är både lite svårare att tyda och mycket längre men delar av den är meningitis acuta purulenta+thromboflebitis chronica purulenta sinus longitudinalis, transversus, petrosal superior dexter, polyp (filos???) cav. tymp. dx. +spbuit?? Acuta
Thromboflebit och thrombosis kan tolkas som samma sak här och alla ord efter sinus är egentligen kanske mer en utförligare beskrivning av det som i dödsboken skrivits som sinus durae matris. Man har också sett polyp(os/er) i högra utrymmet innanför trumhinnan. Det sista kan vara en inflammation av sphenoidalbenet kanske men jag är osäker eftersom jag inte lyckas läsa ordet helt. Under nervsystemet så beskriver obducenten hur han undersöker, det är två femöresstora hål (från trepaneringne skulle jag gissa) och han finner var på lite olika ställen och tecken på osteit.

Det var ganska mycket text att gå igenom och jag skriver från telefonen just nu så om det skulle vara något särskilt om bilderna i övrigt du gärna vill ha svar på så tittar jag gärna på det.


Tillägg: i operationsbilden står det till vänster trepanatio och till höger (tbc calvarii xxxx et cerebri) och sen en del upprepad från tidigare men också enchephalitis, abscess och lite annat.

På det stora hela kan man i enkla ord säga att det funnits en ordentlig infektion av (sannolikt tuberkulos) i hjärnan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna