ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 391 gånger)

2020-11-12, 14:39
läst 391 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej
Finns det någon som kan tyda vart Cherstin Jansdotter född 25 feb 1774 Baggegården Yttersöra, Berg, Västra Götaland tar vägen.Hon finns med sista gången i Bergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13020/A I/5 (1798-1804), sid 151.Jag kan inte tyda vad som skrivs i marginalen på henne.


Sedan har jag ett bekymmer med hennes syster Britta Jansdotter, föds 27 juli 1780 Baggegården Yttersöra, Berg, Västra Götaland och vad som händer med henne.Hon gifter sig med Sven Håkansson Ahl född 13 feb 1776 Horsared, Södra Ving, Västra Götaland.Dessa personer finns med i Bergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13020/A I/5 (1798-1804), sid 151. men försvinner sedan.Det finns ett spår som pekar mot Larv men jag har inte kunnat finna något spår av dem där, eller om det bara var Sven som flyttade dit och om Britta dog.Spåret bygger på en berättelse skriven av Jan Kalmermo från Berg där han berättar om sin anförvant som var son till Britta och Sven, denne anförvant och en syster lämnades vind för våg i Berg och
fick tas om hand av fattigvården i Socknen. Det finns en skrivelse med en förfrågning från Bergs socknen till Larvs socken där tydligen Sven bodde kring 1814. det finns dessutom ett svar från både prästen i
Larv men dessutom från Sven, men som sagt det har inte gått att spåra honom där så jag vet inte om han bodde där själv eller hur länge han bodde där.
Tacksam för svar om det finns någon som kan hjälpa mig med detta.
Med vänliga hälsningarJan-Erik Pålsson

2020-11-12, 14:52
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:46
    • Visa profil
Hej
Finns det någon som kan tyda vart Cherstin Jansdotter född 25 feb 1774 Baggegården Yttersöra, Berg, Västra Götaland tar vägen.Hon finns med sista gången i Bergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13020/A I/5 (1798-1804), sid 151.Jag kan inte tyda vad som skrivs i marginalen på henne.
Det står Stohlan, hon finns ungefär mitt på sidan 38 i samma bok

2020-11-12, 15:02
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
HejToppen, tack jag har hittat henne och försöker att spårar vidare på detta.
Med vänliga hälsningarJan-Erik Pålsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna