ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åke Nilsson i Stenjöl  (läst 735 gånger)

2020-11-12, 12:57
läst 735 gånger

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Hej!
Jag söker uppgifter om en Åke Nilsson, bonde i Stengöl vars dotter, Ingra/Ingri, döps i Rödeby i januari 1742.
Bland dopvittnena märks hennes svärfar in spe, Sten Olsson, hemmahörande i Offamåla.

Ingra Svenssons i Mästaremåla bar flickan till dopet.
Övriga vittnen är; Sven Johansson i Stengöl; Sissa Svenssons ibidem samt pigan Ingra Nilsdotter i Idehult.

Ingri Åkesdotter (felaktigt noterad som Håkansdotter där) gifter sig med Mårten Stensson den 29 april 1769 i Rödeby.
De får två söner: Åke (1770) och Håken (1777).

Vh
Petter

2020-11-12, 23:27
Svar #1

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Jag fann en Åke Nilsson på Gräggesmåla (Husförhörslängd 1755-1776, bild 30).
Dessvärre finns det en namne till Ingri, född 51. Åke har två döttrar med samma namn under loppet av 10 år, om det inte är två olika familjer. Enligt dopboken stämmer det. Det föds verkligen en Ingri Åkesdotter i Gräggesmåla 1751.
Om den äldre skulle bo i hushållet skulle hon vara 13, men det gör hon inte.

Hur ska jag utvärdera det här?

Kanske familjen flyttade till grannsocknen? Kanske dog den äldre Ingri och prästen förväxlar den yngre systern med den Ingri som föddes 42 p.g.a. namnet.
En lapsus helt enkelt.

Ps
Jag såg nyss att en Åke Nilsson från Stengöl dör 1742. Barnen måste hamnat hos förmyndare...



2020-11-14, 18:27
Svar #2

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Hej!


Åke Nilsson, f. 1717 i Västra Idehult, Rödeby, d. 1742 i Stengöl, Rödeby. Bonde i Stengöl.
Son till bonden Nils Nilsson och Elin Persdotter.


Vigd 1740 i Rödeby med
Sigrid Persdotter, f. 1717 i Stengöl, d. 1796 i Stengöl.
Dotter till bonden Per Olofsson och Anna Persdotter.


Sigrid Persdotter vigd II 1743 i Rödeby med
Anders Trulsson, f. 1719 i Spjutsbygd, Rödeby, d. 1800 i Stengöl. Bonde i Stengöl.
Son till bonden Truls Andersson och Kerstin.


Det finns en bouppteckning efter Sigrid Persdotter i Östra häradsrätts arkiv och av denna framgår det att dottern Ingrid Åkesdotter var gift med bonden Mårten Stensson i Offamåla, Rödeby.

2020-11-14, 18:46
Svar #3

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Hej!


Åke Nilsson, f. 1717 i Västra Idehult, Rödeby, d. 1742 i Stengöl, Rödeby. Bonde i Stengöl.
Son till bonden Nils Nilsson och Elin Persdotter.


Vigd 1740 i Rödeby med
Sigrid Persdotter, f. 1717 i Stengöl, d. 1796 i Stengöl.
Dotter till bonden Per Olofsson och Anna Persdotter.


Sigrid Persdotter vigd II 1743 i Rödeby med
Anders Trulsson, f. 1719 i Spjutsbygd, Rödeby, d. 1800 i Stengöl. Bonde i Stengöl.
Son till bonden Truls Andersson och Kerstin.


Det finns en bouppteckning efter Sigrid Persdotter i Östra häradsrätts arkiv och av denna framgår det att dottern Ingrid Åkesdotter var gift med bonden Mårten Stensson i Offamåla, Rödeby.

Stort tack för hjälpen Jörgen. Det var mycket intressanta uppgifter.
Jag har apropå Mårten Stensson, försökt att skapa en hypotetisk antavla med utgångspunkt i Rödebys mantalslängder.

Jag har hittat lämpliga födelsenotiser för Mårten Stenssons föräldrar enligt följande;

Sten Olsson (f 1698 i Offamåla) gm Maria Håkansdotter (f 1702 i Hålan, far; Håkan Mårtensson)
Stens födelsenotis får väl närmast betraktas som bekräftad. Så många Sten Olsson föddes inte...

Efter Sten Olsson upprättas följande bouppteckning:

VT 1746 nr 1

År 1745 den 2 december hölls skifte efter avlidne mannen Sten Olsson i Offamåla, emellan dess efterlåtna änka gudfruktiga hustru Maria Håkansdotter och dess kvarlevande 5 stycken barn 2 söner och 3 döttrar, dottern Sissa Stensdotter 14 år, sonen Olof Stensson 12 år, dottern Gunnil Stensdotter 9 år, dottern Botil Stensdotter 6 år, sonen Mårten Stensson 4 år gammal. Barnens förmyndare äro Sven Olsson i Idehult och Olof Jonsson i Granemåla och Augerums socken. Änkans lagvigde ? var Jon Håkansson i Gåsemåla.

Enligt mantalslängd 1688 bor en Sven Månsson och en Olof Svensson som brukare på Offamåla, som jag tolkar som sonen till Sven samt Sten Olssons far. 
Känner  du till något om en Sven Månsson? Sven Olsson, som utses till förmyndare, kunde eventuellt vara en bror till Sten?

Mvh
Petter

Ps Jag ställde upp Åke Nilssons födelsehypotes som 1717 efter att jag fann hans dödsnotis i Rödebys dödsbok den här veckan samt fann en lämplig kandidat i födelseboken. Då har jag det bekräftat i alla fall.

2020-11-14, 19:52
Svar #4

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Jag borde ha nämnt att mantalslängden anno 1684 noterar Sven Månsson med hustru samt sonen (eller dr? Vad jag förstår omnämndes ogifta unga män som dräng också) Olof Svensson på Offamåla.
Det stärker väl min hypotes. Men det är väl alltid vanskligt att basera släktskap på namnlikhet/patronymikon...

Vh
Petter Elmberg

2020-11-14, 20:21
Svar #5

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1527
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:34
    • Visa profil
Jag svarar gärna, men kanske du bör ställa frågorna under en annan rubrik, eftersom detta inte direkt berör Åke Nilsson i Stengöl.

2020-11-14, 20:37
Svar #6

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Givetvis. Jag blev lite carried away. Nu har jag brytit ur diskussionen om Stens anfäder.

vh
Petter


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna