ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka tester?  (läst 1646 gånger)

2020-11-11, 12:19
läst 1646 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Jag kan inget om DNA-geneaologi, men har byggt ett hyfsat stort släktträd. Jag funderar på att ge en äldre släkting (som såklart är med på saken) DNA-test i julklapp (eftersom jag förstått att det är bra att testa äldre generationer) och har två frågor:

- Vilka tester skall vi köra (är inte så priskänslig och det blir förmodligen bara en chans att testa denna person)?
- Kan andra se om/vem som testats? Jag har förstått att vissa kan vara känsliga över att deras släktingar testar sig och då vore det ju bra om släktingen själv kan välja vem som skall få veta (så att det t.ex. inte öppet syns i ett släktträd).

Det finns en teori om att någon, några generationer bakåt, kanske har en annan förälder än den officiella. Kan man hitta svar på sådana teorier genom DNA-testning?

2020-11-20, 23:24
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
Det är väl egentligen bara att välja en av DNA-testarna, själv tog jag 23AndMe, då fick jag en lång rad DNA-släktingar på deras sida, någonstans mellan 1000 och 1500. Sedan kunde jag ladda ner rådatan och ladda upp på MyHeritage, och får där också en stor mängd DNA-släktingar. Många är säkert samma på båda sidor, andra finns bara på den ena. Och det kommer nya hela tiden.

På 23AndMe kan man stänga av att andra kan se vem man är släkt med, men jag ser inte riktigt någon nytta med det. Man måste vara inloggad för att se det, och det är bara de man delar DNA med som kan se det ändå. Det är väl något liknande på de andra ställena. Om du tänker på det här med att polisen använder släktforskares DNA-test för att hitta brottslingar så brukar de väl göra det på GEDMatch, som är mer av ett sökverktyg. De gör inga egna DNA-test, man måste ladda upp sin rådata från en annan testare där. Och de frågar väldigt tydligt om man vill att datan skall vara synliga för andra, man kan välja själv. De är nog ganska oroliga för att folk skall undvika deras hemsida om de får rykte om sig att lämna ut datan för lättvindigt.

Du kan, om du har tur, hitta om någon annan förälder än den officiella egentligen är far. Enklast är det om det är den raka mans- eller kvinnolinjen, men även vanligt släktskap går bra om det inte är för många generationer tillbaka. Men då måste man ju ha folk att jämföra med, som härstammar dels från den officiella familjen, dels den misstänkta verkliga fadern. Det är ingen enkel sak, men fullt genomförbart.

2020-11-21, 18:23
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag valde FTDNA eftersom de har störst täckning i Norden enligt DNA-profilen Peter Sjölund. Men det var för några år sedan, så det kan ju ha ändrats.

2020-12-28, 22:14
Svar #3

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Stort tack för er input. Till slut valde jag faktiskt att beställa tre tester: FTDNA, 23andme och Ancestry... Mycket pengar, men kunde helt enkelt inte välja... :)

2021-07-28, 08:04
Svar #4

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:31
    • Visa profil
Kan du dela med dig av hur mycket träffar du fick på dessa tre? Särskilt då när det gäller svenska träffar.

2021-07-28, 22:15
Svar #5

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Absolut! Så fort jag får dem. Mamma har inte ännu skickat in dem  ;D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna