ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre idiom? "skinnematsäcken med näverfängslar i"  (läst 497 gånger)

2020-11-10, 15:08
läst 497 gånger

Utloggad Maggie Keefe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2021-10-02, 01:16
    • Visa profil
Hallå! Jag är förvirrad av ett citat i en gammal familjehistoria. Det skrevs ner på 1940-talet och handlar om familj från 1880-talet. Från bergslagen i Nora socken, Örebro län. Det finns inget annat sammanhang i berättelsen om detta citat. Så jag har inga fler ledtrådar om dess betydelse.

Citatet är:
Efter Karl Annerssa blev det en del uttryck, som barn med förtjusning härmade: "Maja Stina, Maja Stina, skynda dig upp på vinden och hämta ned skinnematsäcken med näverfängslar i ".

Jag förstår alla orden, men jag förstår inte varför detta skulle vara ett citat som barn tyckte om att upprepa. Jag är nyfiken på att veta om det här är en gammal fras, eller kanske bergsdialektord, och jag saknar bara den idiomatiska innebörden.

Några tankar om detta? Tack!!

(Ursäkta några misstag på mina svenska! Jag ber om ursäkt, det är inte mitt första språk.)

2020-11-10, 18:33
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 03:11
    • Visa profil
Jag tror att ett näverfängsel är en leksak, men hittar ingen referens på Google. Man tar ett antal näverremsor och väver dem korsvis till ett dubbelväggigt rör, ett par dm långt med ett fingertjockt hål. När man sticker in fingrar i röret och drar så blir röret längre och smalare, och fingrarna sitter fast, hårdare ju mer man drar. Knepet att komma loss är att istället trycka ihop fingrarna/röret så att det istället blir kortare och tjockare. Utmärkt till att lura oskyldiga barn, hemskt roligt för de invigda.


Sen kom jag på att detta kallades också bondfångare, Googla "bondfångare näver".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna