ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skogsvaktaren Anders Olofsson?  (läst 733 gånger)

2020-11-08, 21:41
läst 733 gånger

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Hej!
I Fridlevstads Lysning och vigselbok 1706-1765 (bild 27, s 29) vigdes skogsvaktaren Anders Olofsson och Helena Sandberg 1737.
En del är känt om Helena Sandbergs (1717-1779) släktskap, dotter till kaplanen Johan Sandberg i Fridlevstad.
Sandberg var gift med Anna Bredal, klockare Matthias Bredals dotter och Helenas mor. Bredal har danska rötter och jag har sett teorier om Sandbergs eventuella släktskap med en madam Anna Sandberg i Lund, i vars bouppteckning en viss Anders Sandberg, hennes bror, pekats ut som en möjlig kandidat som far till Johan. Så långt Helenas bakgrund.

Vad är känt om skogsvaktare Anders Olofssons levnadshistoria?

Vh
Petter
 

2020-11-09, 06:52
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Om min forskning stämmer så skulle Anders Olofsson vara född 1671 i Harstorp, Fridlevstad. (Föräldrar Olof Håkansson och Kerstin Larsdotter.) Han var tidigare c:a 1694 gift med Gertrud Vinnansdotter änka efter Lars Håkansson i Silltorp. Lars Håkansson syster Elin var gift Vitus Andersson från Trossö. Anders Olofsson skänkte en kyrkokrona till Rödeby kyrka i samband med giftermålet Helena Sandberg.
Mvh Arne

2020-11-09, 14:30
Svar #2

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Tack för intressanta upplysningar, Arne.

Noterade för övrigt att Johan Sandberg (Sanberg) och Anna Bredal hade ytterligare tre (kanske fler?) barn födda i Fridlevstad; Andreas (f 1720); Maria Dorotea (f 1723) och Mattias (f 1725).

Jag går off topic nu, men vet du möjligen något om en präst vid namn Nils Åkesson (Niells Aagesön), verksam 1655-1659 i Fridlevstad? Han och sockenprästen i Lyckeby, herr Sven Jönsson Hesselcrantz, hölls i förvar i Kristianstad tillsammans med fem tillfångatagna snapphanar 1659. Herr Sven beskylldes för att försett snapphanarna med persedlar och mat och uppmanat dem att inte ge upp motståndet mot svenskarna. Han undgick dom efter att biskop Winstrup vädjat om nåd för hans räkning och förpassades till Vä i Kristianstad där han blev assisten till en sockenpastor vid namn Nils Mattsen. Om Nils Åkesson vet jag ingenting, men han blev tydligen persona non grata i Fridlevstad efter samröret med snapphanarna?

Vh
Petter

2020-11-09, 18:12
Svar #3

Utloggad Petter Elmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:35
    • Visa profil
Jag fann en sekundärkälla på internet där det enligt Herdaminnet uppges att Aagesen begravdes i Fridlevstad kyrka 1660. En process ska ha inletts men utgången är inte känd. Man får väl sluta sig till att det inte blev någon fällande dom.
Det står inget om hans familjeförhållanden...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna