ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenska frivilligkåren i Finland 1940  (läst 1881 gånger)

2020-11-05, 21:09
läst 1881 gånger

Utloggad Marie Östlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-08-15, 12:12
    • Visa profil
Min morfar deltog i Svenska frivilligkåren i Finland 1940. Han var vid Salla-fronten.
Var kan jag hitta mer information om hans deltagande där? Jag har hittat hans stamkort men undrar om det kan finnas mer information om hans tid där. På plaketten står nummer 8323 och kanske det kan vara till hjälp?
Jag tycker att det är ganska klurigt att söka i militära handlingar och jag har så lite grundinformation.


2020-11-07, 09:35
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10506
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 14:50
    • Visa profil
    • Gensvaret
Vänd dig gärna till Svenska Finlandsfrivilligas Minnesförening. Här finns kontaktuppgifter:
http://www.finlandsfrivilliga.se/organisation.html
http://www.svenskafrivilliga.com/forum/

2020-11-07, 09:41
Svar #2

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
”K. G. SKYTT” bör betyda kulsprutegevärsskytt. ”8323” är hans nummer vid den Svenska Frivilligkåren i Finland. Alla som år 1940 deltog i den Svenska frivilligkåren i Finland under Vinterkriget tilldelades en plakett som den du visar på bild. På andra sidan finns ett lejonmotiv samt texten "FÖR NORDENS FRIHET OCH SVERIGES ÄRA".
I kåren antogs 8.260 svenska frivilliga samt ett hundratal norrmän. Av kårens medlemmar stupade 38, omkring 50 sårades genom direkta stridshandlingar och över 130 frostskadades i det extremt kalla vädret.
Svenska frivilligkåren bestod av många olika typer av förband, bl.a. av 3 stridsgrupper (förstärkta bataljoner). Varje stridsgrupp bestod av cirka 1.600 man, främst infanteri.
 De frivilliga anlände till Kemi i norra Finland i januari 1940 där de utrustades och beväpnades. De fick här skriva på ett kontrakt med den finska staten om att tjänstgöra som frivilliga i kåren. De försågs även med identitetshandlingar. Uniformen var den svenska fältuniformen m/1939 som hade försetts med finska knappar istället för de svenska med tre kronor. I mössan bars finska nationalitetstecknet. Befälen bar finska gradbeteckningar.
De tre stridsgrupperna formerades under januari och soldaterna utbildades och deltog i fältövningar. I februari var två av stridsgrupperna klar och I. stridsgruppen påbörjade skidmarschen österut till Kemijärvi. II. stridsgruppen anlände dit den 22 februari med tåg i olika omgångar.
Den 24 februari kom ordern att med I. och II. stridsgruppen marschera från Kemijärvi till fronten vid Märkäjärvi vid Salla-fronten för att där avlösa de finska förbanden.
 Den 26 februari avlöste de två svenska stridsgrupperna de finska styrkorna vid Märkäjärvi och tog över ansvaret för detta frontavsnitt.
 Den 12 mars skrev Finland och Sovjet på ett fredsavtal och klockan 11:00 den 13 mars skulle eldupphör råda. Den III. stridsgruppen hann aldrig bli helt färdigorganiserad innan krigsslutet.
 Området vid Märkäjärvi ligger vid polcirkeln och vädret var mycket kallt med temperaturer ned till
 -45 grader. Vidare låg i området djup snö.
Jag har läst en hel del litteratur om Svenska frivilligkåren och sett bilder på kontrakten, identitetshandlingar och det tjänstgöringsbevis alla fick. Jag vet dock inte om dessa kontrakt etc kommer från familjer till de frivilliga som deltog eller om de finns på något arkiv. I så fall bör det röra sig om svenska Krigsarkivet eller den finska motsvarigheten.
 Jag har på min webbsajt nyligen lagt ut information om den Svenska frivilligkåren i Finland under Vinterkriget på: http://www.hhogman.se/frivilligkaren.htm
/Hans

2020-11-07, 10:09
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Marie, det var vara idé att titta i din morfars värnpliktskort (stamkort) då det där framgår vilken militär utbildning han hade innan han reste till Finland. På värnpliktskorten brukar det också vara noterat om en värnpliktig tjänstgjort i frivilligkåren 1940. Det brukar då stå SFK (Svenska FrivilligKåren).
Jag tittade på värnpliktskorten för alla med namn Åke Söderlund födda på 1910-talet och hittade en person med detta namn som tjänstgjort i SFK. Hans namn är Johan Åke Söderlund från Edsbyn, född 1911 i Ovanåker. Enligt värnpliktskortet tjänstgjorde denna person vid SFK i Finland mellan 22/1 och 30/4. Kan denne Johan Åke Söderlund vara din morfar? /Hans

2020-11-07, 15:40
Svar #4

Utloggad Marie Östlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-08-15, 12:12
    • Visa profil
@Åke Carlsson
Stort tack för länktipsen, ska in och kika där :)


@Hans Högman
Det är min morfar Åke du har hittat där. Jag ska kika in på din sida och läsa vidare :) Tack för all information!

2020-11-08, 06:51
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Marie, jag har tittat lite närmare på din morfars värnpliktskort. Han ryckte in för värnpliktsutbildning år 1932. Den gjorde han vid Trängtrupperna, närmare bestämt på T3 i Sollefteå som bilförare. Trängtrupperna (även kallad underhållstrupperna) svarar för de stridande förbandens försörjning med förnödenheter, sjukvård och reparationer. De för fram materiel, ammunition, livsmedel och drivmedel till förbanden samt omhändertar såväl skadad personal som skadad materiel.
Under grundutbildningen 1932 tjänstgjorde han 115 dagar vid 2:a kompaniet på T3. Under 1934 var han inkallad på ett rep-möte under 25 dagar. Den 8/12 1939 och fram till 21/1 1940 var han inkallad till beredskapstjänstgöring i Sverige. Direkt därefter åkte han till Finland för att gå med i Svenska frivilligkåren. Eftersom Sverige hade förstärkt beredskap under kriget och partiellt mobiliserat krävdes naturligtvis tillstånd att få lämna Sverige, vilket de frivilliga vid SFK fick. Han finns vid SFK i Finland mellan den 22/1 – 30/4 1940. Han har hela tiden vitsord=3 som betyder ”med beröm godkänd”.
Tillbaka i Sverige ligger han sen inkallad under resten av beredskapsåren 1939 – 1945, hela tiden tillhörande T3, vissa perioder även frivilligt inkallad.
 På baksidan av hans värnpliktskort finns kommentaren ”Deltagit i striderna vid Märkäjärvi 29/2 – 13/3” dvs under den tid då SFK hade ansvaret för Salla fronten vid Märkäjärvi. Detta bör i så fall betyda att han deltagit i stridande förband i Finland.
Om du vill titta på din morfars värnpliktskort finns det på:
Gävleborgs inskrivningsområde (Io 14), Inskrivningsområdesexpeditionen (X) D10a:43 (1931) Bild 2590 (AID: v806936.b2590)
/Hans

2022-07-12, 10:51
Svar #6

Utloggad Stefan Haasmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-01-29, 13:44
    • Visa profil
Bifogar bild från förteckningen

//Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna