ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Fjät-Lars" i Snesvallen  (läst 616 gånger)

2020-11-04, 22:03
läst 616 gånger

Utloggad Lasse Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 22:23
    • Visa profil
Hej! 
En bror till min morfar skrev manus till sina "memoarer" på 1960-talet, som jag fått i arv och försöker renskriva. Samtidigt försöker jag leta rätt på personer och platser som han berättar om.[size=78%] [/size]

Mycket handlar om Norra Dalarna och Härjeådalen  under åren 1910-1920 och jag försöker få ordning på lösbladen som hamnat i oordning.
Nu har jag en historia om "Fjät-Lars, född i byn Fjäten inom Idre socken som i unga år kom till Snesvallen i Härjeådalen där han förvärvat ett litet landtbruk. Han levde för övrigt på jagt å skogsarbete". Var kan denne man ha bott?
 
 

2020-11-05, 00:18
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:52
    • Visa profil
Stefan Dake

2020-11-05, 00:33
Svar #2

Utloggad Lasse Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 22:23
    • Visa profil
Tack Stefan!  :D
Precis nu kom jag också underfund med det. Nästa berättelse handlade om "Slyås-Jonas". När jag letade efter och fann Slyåsen, så låg ju Snössvallen alldeles intill och skrattade åt mig.  ;D
Det kan ha sina problem att läsa lite äldre handstil ibland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna