ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallmosläkten? Gammalstorp  (läst 710 gånger)

2020-11-03, 09:43
läst 710 gånger

Utloggad Martin persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-08-01, 09:13
    • Visa profil
Någon som hört talas om någon vallmosläkt, lär ha varit ett öknamn, ingår isf lite blandade efternamn ska ha börjat med Rosenberg i vitaby 17-1800 tal. Lär sedan ha flyttat till trakterna kring gammalstorp i Blekinge där det ingick berg, Johansson, persson mf. Hittar ingen info om detta öknamn och alla gamla släktingar som kan ha känt till det har gått ur tiden.

Edit: har nu hittat en johan Carlberg wallmo längre tillbaka i släkten född 1791 i Karlshamn gift med en bertha larsdotter född 1786 i tostarp, tyvärr har jag ännu inte hittat fler med detta efternamn och har då svårt o förstå det blivit ett öknamn av det

2020-11-04, 18:02
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
https://www.rotter.se/hem/sok-pa-rotter?searchword=wallmo&sa=&area=
Man får många träffar på Wallmo på Rötter. En släkt härstammar från en ryttare i Fellingsbro.
Olof och Ingrid Bergström

2020-11-04, 19:31
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6202
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:21
    • Visa profil
Det finns personer med namnet Wallmo/Wallmon även i Värmland, 1700-talet. I dag finns det minst 180 personer med namnet (SCB).
På vad sätt skulle det vara ett öknamn?

2020-11-05, 08:56
Svar #3

Utloggad Martin persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-08-01, 09:13
    • Visa profil
Jag vet faktiskt inte varför de skulle vara ett öknamn, något min pappa fick för sig då hans mor inte gillade man tog upp det. Kan ju va något som hänt förr kanske

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna