ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med tyda diagnoser, symptom och operationer för en journal från 1913  (läst 1692 gånger)

2020-10-31, 11:16
läst 1692 gånger

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
En Sjukjournal från 1913 för en 26 årig kvinnlig anförvant till mig. Enligt berättelsen jag fått, skulle hon ha blivit förlamad för livet efter att ha blivit knuffad utför en trappa, men jag tror att denna journal visar på andra sjukdomar hon led av.
Kan bara tyda vissa ord. Tacksam för den som kan tyda hela eller delar av journalen.
Hela journalen är givetvis intressant men jag gissar att på rad 2 så nämns något om hennes sjukdomshistoria;
.....för 4 år sedan, op (Operation?) 1910. Indikerar det något om förlamning?

Hon verkar ha fått speciella läkemedel för den tiden; järnarsenik, bromkalium,jodkalium...  Mot vad?
På sid 2 står det att hon har blod i avföringen och dessutom socker? Man kunde alltså mäta blodsocker 1913

Jag kunde inte skicka 4MB upplösning 

2020-10-31, 14:06
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Hej


Svårläst... men 1910 opererades hon för appendicit = blindtarmsinflammation
Sedan står det något om gynekologiska besvär, skrapning.   
Astma anfall, lungkatarr med håll i bröstet och hosta och sveda i halsen.

2020-10-31, 14:40
Svar #2

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Stort tack Christina 1 steg på vägen

Jag skriver de ord jag har uttytt, kanske inte alla rätt, samt ditt bidrag.

.........oregelbundna........med.......rikligen, duration 5-8 dagar
.........för 4 år sedan, opererad för appendicit 1910
De tre sista åren ökande besvär. Riklig ......
Kvar i sommar ”lungkatarr” med ……., hostar “astma anfall” sveda i halsen
Tidvis urin…...... med tätare trängningar?, snuva, avföring trög
Cor.....................ton vid spets?..... Pulm II acc.
Lungor..........vid spets
...........normalstor. ingen myom............utan anmärkning 

Christina: Vilken rad står det om gynekologiska besvär och skrapning?



2020-10-31, 16:27
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Någon förlamning nämns inte här. Överst står diagnosen:
Dysmenorrhea = dysmenorré = mensvärk

Inklämd rad mellan de två första:
skrapad för 2 år sedan. op. för appendicit 1910.

Undersökning visade:
uterus* normalstor, inga myom**, adnexer*** utan anmärkn.

* livmoder
** muskelknutor i/utanpå livmodern
*** adnexa uteri = äggledare, äggstockar och livmoderband

Hälsar vänligen
Maud

2020-11-01, 10:54
Svar #4

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Stort tack Maud

Kan du också läsa vad som står om Cor (hjärta antar jag) och Pulm (lungor)
För att undersöka äggledare, äggstockar och livmoderband kunde man göra det utan att öppna henne?

Den här flickan tjänade som piga, hon kan inte ha haft det lätt under menstruationen. Lite förvånad att hon som piga fick sådan vård.
Var det vanligt på den tiden?

Att inget står om förlamningen är också information. Jag tolkar det som att hon då 1913, ännu inte var förlamad. 

Övrigt om henne:
Hon vårdades senare, hela eller delar av 1917, på Helny Waldes sjukhem i Enköping, det vet jag av sparade vykort.
Hon bodde i Foss socken, Bohuslän och kom på något sätt upp till Enköping!
Gissar att mirakeldoktorn på den tiden, Dr Westerlund, undersökt henne. Min tes är att hon då var förlamad. Inga journaler verkar finnas från deras verksamhet. Hon avled 1922 i tbc


   

2020-11-01, 17:25
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Det är bättre att en läkare eller sjuksköterska besvarar dina frågor. Sådana är också aktiva här i forumet och ser förhoppningsvis detta.
Hälsar vänligen
Maud

2020-11-01, 21:02
Svar #6

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil

2020-11-02, 15:36
Svar #7

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej Håkan.
Jag ska försöka hjälpa dig med en del i journalen. Känner mig manad då jag är sjuksköterska.Vid en gynekologisk undersökning så går det att känna på livmodern och äggstockarna och bilda sig en uppfattning om det är något onormalt där.
Det skulle nog stå något i journalen om det gjorts ett operativt ingrepp vid detta vårdtillfälle.
På sidan 2 som du visar tycker jag att det står 4/9 0 blod faces = inget blod i avföringen. 12/9 0 socker = inget socker (troligtvis i urinen).
Vad gäller texten där det står om cor=hjärta och pulm = lungor har jag svårt att tyda vad det står.
Läkemedlen som användes har jag slagit upp i Nordisk Familjebok för att se vad de användes mot.Järnarsenik = Mot blodbrist, svaghetstillstånd, envis frossa.Bromkalium= Mot nervös sömnlöshet, mot fallandesotsanfall.Jodkalium= Öka "saftströmningar" minska och få bort vätskeansamlingar.Aspirin= Acetylsalicylsyra, mot feber och smärta.
Hoppas att detta svar kan räta ut några frågetecken om den hårt drabbade Ida.
Mvh Annika.

2020-11-02, 21:39
Svar #8

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Stort tack Annika

Du och andra bidrar så tacksamt till att lägga pusslet över Ida.

Men att det står att hon blev "Hänvisad? till Göteborg för röntgenbehandling" tolkar jag nu som
att de ville undersöka hennes benstomme. Dåtidens röntgen kunde väl ej användas för att diagnostisera mjuka delar/organ?
Diagnosen i journalen visar ju också att livmoder, äggstockar och äggledare var normala.   
D.v.s. min tes är nu att hon var förlamad 1913 och att med röntgenundersökning så ville man diagnostisera hennes ryggrad,
varför ville man annars skicka henne till Göteborg?
Tacksam för synpunkter

Med vänlig hälsning, Håkan





 



 


2020-11-03, 18:14
Svar #9

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Jag kan tänka mig att de med röntgen förutom skelettet även kunde vara intresserade av att undersöka lungorna. Hon hade ju besvär med andningsvägarna enligt journalen.Ida dog i TBC men det står inget om att det var TBC i lungorna hon dog av, TBC kan ju även sitta på andra ställen i kroppen, bland annat i skelettet.I detta fall står det röntgenbehandling. Röntgenstrålar användes som behandling mot diverse sjukdomar, tex sjukdomstillstånd i inre organ och tbc i skelett och lymfbanor, klart vad de ville behandla utifrån vad som jag kan se i journalen.
Att någon fallolycka och förlamning inte finns omnämnd i journalen talar emot att hon skulle lidit av detta vid detta vårdtillfälle.En fundering som jag har, du har tidigare nämnt att det i bouppteckning står att hon varit sängliggande efter 1910. Är du säker att det står det årtalet. skulle det kunna vara 1916, det kan ibland vara svårt att se skillnad på siffrorna. 1916 skulle stämma bättre med att hon vårdades på sjukhem från 1917.
Mvh Annika.

2020-11-03, 19:55
Svar #10

Utloggad Håkan Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 17:29
    • Visa profil
Stort tack Annika för informationen om röntgenbehandling. Det var då alltså inte bara ett sätt diagnosticera utan även en behandlingsform, såsom de skrev.
Nej tyvärr 1910 kan inte feltolkas i detta fall, se även Foss, Sunnervikens domsagas häradsrätt (O) FII:7 (1922) Bild: 3440 Sida: 677.

Tacksam om någon kunde tyda vad som står på rad 6-7 i journalen ovan; raden som börjar med "Cor"

Med vänlig hälsning, Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna