ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ernst Eugen Bergström född 1 Nov 1869  (läst 637 gånger)

2020-10-30, 14:46
läst 637 gånger

Utloggad Theodor Nicolaisen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 14:32
    • Visa profil
Hej,
Har en släkting i mitt träd som heter Ernst Eugen Bergström. Enligt Riksarkivet och folkräkningar ska han vara förr i Maria Magdalena 1869 1 Nov.
Men vart jag än tittar kan jag inte finna några som helst stöd för detta.

Jag tror han har hittat på det och när de gjort anteckningar så har det blivit till "fakta".
Är det något som jag borde känna till gällande området på denna tid? Är det möjligt att han kan födas i socken utan att bli inskriven i kyrkan?

Ernst Eugen Bergström var dykare och det finns en hel del sentida information om honom, samt uppgifter om föräldrar som känns tagna ur luften. Därför söker jag konkreta källor till hans så kallade födelse på Maria Magdalena.

När jag djup dyker i vigselprotokollen för Katarina Kyrkan och Lystringsböckerna så finns en notis om att han skulle ha kommit till Katarina i en specifik flyttlängd. Men denna längd har samma namn, men helt andra födelseuppgifter. att han skulle vara född 1878, 9 år skillnad och ett annat datum.

2020-10-30, 15:27
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Ernst Eugen(e) Bergström var enligt rotemansarkivet född på Södra BB (i Maria Magdalena församling). Född 1/11 och döpt 8/11 1869, enligt Södra BB:s födelse- och dopbok. Modern var pigan Charlotta Wessberg, 26 år, adress Götgatan 46.
Södra barnbördshusets kyrkoarkiv (A, AB) CI:1 (1865-1872) sid 127
Hälsar vänligen
Maud

2020-10-30, 15:37
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Du finner honom i rotemansarkivet (7 poster 1879–1915). Son till plåtslagaregesäll Ernst Anders Bergström ohh Charlotta Eugenia Bergström f. Westberg.
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Rotemannen2012/Search.aspx
Hälsar vänligen
Maud

2020-10-30, 15:43
Svar #3

Utloggad Theodor Nicolaisen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 14:32
    • Visa profil
Wow, denna tjänst kände jag inte till, vilken tur att jag frågade.

Jag söker upp honom med namn och personnummer, men finner 6 poster, inget om hans mor och far. Hur fann du den sjunde posten?

2020-10-30, 15:59
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
  • Sök endast på födelsedata och kön.
  • Markera en rad med hans namn och klicka på ”Samma individ” i vänstermenyn. Då får du upp alla sju posterna.
  • Markera en post och klicka på ”Samma hushåll”.
  • Markera en person i hushållet och klicka på ”Samma individ”.
Och så vidare . . .
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna