ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldsta beboaren i Boggsjö, Sundsjö socken  (läst 565 gånger)

2020-10-29, 12:44
läst 565 gånger

Utloggad Annika Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-12-30, 19:19
    • Visa profil
Hej!
Jag är intresserad av Boggsjö i Sundsjö sockens gamla historia. I Per Perssons bok Sundsjö socken i Jämtlands län står att den äldsta kända beboaren är Jon, från år 1545. Varifrån har Per Persson fått den uppgiften tro, kan man hitta det idag? Och varifrån kan Jon ha kommit, vilken by har han flyttat från?  Spännande att tänka på vem Jon var, hur hans liv såg ut och varför han valde just Boggsjö. Han måste väl ha varit bekant med trakterna och bott någonstans runt omkring tänker jag. I Jämtlands Avradsland 1649 och 1666 står att Bogsiöö Eedh nyttjades av tre personer från Stavre, kan det vara en ledtråd? Eller är det för långsökt, för långt bort?

 Den tidigaste källan jag hittat från Boggsjö är Oloff  i Jämtländska Räkenskaper 1564-1571. Han står som bonde på den enda gården i Boggsjö 1565 och han ska betala en viss summa i tionde, 1566. Men Jon? Jag vill tänka att Oloff kan ha hetat Jonsson i efternamn så Jon är grundaren av Boggsjö och vårt släktled!

Är det möjligt att hitta honom, har ni någon information eller tips?

2020-10-30, 11:53
Svar #1

Utloggad Annika Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-12-30, 19:19
    • Visa profil
Nu har jag fått mycket bra hjälp från Jämtlands Lokalhistoriker och Släktforskare. Jag har lärt mig om de jämtländska diplomen och hittat Jon. Både 1545 och 1548. Även hittat om köpeskilling från Samsta år 1523 gällande Boggsjö. Men fortfarande finns frågan om varifrån den förste beboaren kom och vem det var. Var det Jon eller var det någon mycket tidigare? Ett inlägg föreslår att det skulle kunna vara en Båga som flyttade dit från Ammer i Ragunda, dotter till Rönchel 1e omnämda bebyggaren i Ammer, ev.1300 tal.

Spännande. Det skulle i så fall punktera sägnen om Båga från Norge och knyta ihop kvinnonamnet Båga  med en riktig kvinna, från Ammer. Så då uppkommer frågan om någon här på forumet har information om den första bebyggaren i Ammer? Och vad man kan tro om den här teorin?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna