ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skyrups hus Matteröd  (läst 902 gånger)

2020-10-27, 00:23
läst 902 gånger

Utloggad Helena Lilja Nordberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 19:42
    • Visa profil
Hej!
Jag söker information om min anfader Biōrn Eriksson Lillja som föddes under Skyrups hus Matteröd 1771.
Han blir sedermera artillerist och slår sig så småningom ner i Göteborg efter en kort sväng i Värmlands regemente.
För er kännare av denna bygd undrar jag över vad Skyrups hus var för ställe och om det fortfarande finns lämningar efter detta. Övrig information om bygden för en artillerist vid 1800-talets början tas också tacksamt emot. Kanske har någon t o m ramlat över släkten Lillja i dessa trakter. Allt av intresse.

Hälsar, Helena Lilja

2020-10-27, 03:55
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Skyrup ligger väster om Finjasjön och är tydligen golfbana nu för tiden, men du var väl ute efter mer detaljerad information.

2020-10-27, 08:39
Svar #2

Utloggad Helena Lilja Nordberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 19:42
    • Visa profil
Tack för svar Leif!
Golfklubben har jag hittat men jag är nyfiken på ”Skyrups hus”. Jag ser i kyrkböckerna att fler föds där och funderar väl egentligen på om Skyrups hus varit ett större gods och att min anfader kanske fötts i något torp/undantag som tillhört en större gård.
Jag kommer inom kort ha vägarna förbi Matteröd och det hade då varit roligt för dokumentationen att få besöka eventuella kvarlämningar av stället där han föddes.
Han är ju i alla fall döpt i Matteröds kyrka så den skall jag besöka.
Biorns (eller Björn som han heter senare i rullorna) får senare en familj med en väldigt intressant historia som jag sammanställer både i bokform och filmat material på de platser jag besöker.
Han är den i min släkt som jag har minst information om och skulle verkligen vilja veta mer men denna bygd är för mig helt okänd så därför står mitt hopp till lokala forskare.

Hälsningar, Helena

Helena

2020-10-27, 09:27
Svar #3

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Skyrups hus är bondgårdarna som låg under Skyrups herrgård. På den här kartan från omkring 1930 kallas herrgården Stora Skyrup och bondbyn Lilla Skyrup: https://kartbild.com/#15/56.1265/13.6576/0x10
Här är platsen på Eniros karta: https://kartor.eniro.se/m/KQoqB

2020-10-27, 11:36
Svar #4

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Kännetecknande för en bondgård är att det finns tillhörande åkermark. Enligt mantalslängden så bor Erik Svensson i Pilstorp. Det är benämningen på en av flera Gathus som ligger under Skyrup. Gathus är skånska motsvarigheten till torp eller backstuga, och tillhörande mark är liten.

2020-10-27, 12:52
Svar #5

Utloggad Helena Lilja Nordberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 19:42
    • Visa profil
Det ser ut som att det var som jag tänkte att det fanns en herrgård. Då är frågan, finns denna herrgård kvar?
Finns några av gathusen kvar? Det hade ju varit fantastiskt om Pilstorp hade funnits kvar.

Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna