ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjuksköterskor vid Lidköpings lasarett början av 1900-talet  (läst 674 gånger)

2020-10-24, 14:26
läst 674 gånger

Utloggad Helena Zachrisson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:33
    • Visa profil
Jag forskar återigen efter mer information om min mormors mor Hulda Maria Edvinsson, f. 29 februari 1884, Broby (Skaraborg). Den information som finns att tillgå i kyrböckerna har jag redan, men den är bitvis knapphändig då hon i olika perioder är skriven på byn utan fast adress. Jag har tidigare efterfrågat henne i olika trådar, men det slog mig också att det finns ett spår som ännu är outforskat: hennes sjuksköterskeutbildning.

Hulda var av allt att döma en klipsk person. Hon fick börja skolan redan innan uppnådd skolålder och hann under sitt unga vuxna liv utbilda sig till både småskolelärarinna och sjuksköterska. Lidköpings Lasarett hade som bekant en sjuksköterskeutbildning mellan åren 1901-1938. Med hänsyn till de geografiska avstånden är det en rimlig hypotes att tro att Hulda gjorde sin utbildning på Lidköpings Lasarett. Logiskt sett bör hon ha gått den någon gång under åren 1900-1906.

Tyvärr finns enligt arkiven nästan ingenting sparat från sjukhuset från denna tid. Men jag tänker att kanske någon av er släktforskare har hittat sådant material hemma i era släktingars gamla gömmor? Kanske listor med elever, kanske foton?


2020-10-24, 15:25
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det kanske kan vara idé att gå igenom Nya Lidköpingstidningen som finns på mikrofilm (från 1903).

Nedanstående tidningsnotiser som rör lärarinnetiden har du kanske redan hittat i KB:s digitaliserade arkiv:

2020-10-24, 15:50
Svar #2

Utloggad Helena Zachrisson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:33
    • Visa profil
Precis, dessa har jag. Just lärarinne-spåret har inte gett så mycket mer än att jag lyckats få bekräftat att hon var vikarierande lärarinna i Hycklinge, Östergötland, läsåret 1924/25. I övrigt har jag inte kunnat hitta något konkret trots att hon under åren varit mantalsskriven i kortare perioder på div. folkskoleadresser.

Hoppas därför att sjuksköterske-spåret ska ge något istället. Även om chansen är liten är det inte helt otänkbart att någon här har en släkting som gått samma utbildning och kanske har något material därifrån sparat i ett album.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna