ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wiklund Johan Harald 1911, 1929 fr Stockholm till Winnipeg, Kanada  (läst 698 gånger)

2020-10-23, 18:01
läst 698 gånger

Utloggad Andreas Bergman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 21:05
    • Visa profil
Hej!
Jag är nybörjare inom släktforskning och vill forska på vad som hände min morfarsbror Johan Harald Wiklund som emigrerade till Winnipeg 1929.

Johan Harald föddes 7 Dec 1910 i Byske, Västerbotten. Jag minns att morfar berättade att han reste för att vaska guld och att det hade gått bra för honom. Skulle vara intressant att veta mer, gifte han sig, var bosatte han sig osv.

Enligt den information jag hittat i Ancestry registrerades han 1929-01-29 för avresa till Winnipeg och där slutar mina spår. Kan han registrerats med annat namn vid ankomst till Kanada? Har hittat en John Wiklund som verkar stämma hyfsat överens men är osäker.

Om någon skulle vilja hjälpa mig plocka upp spåren i Kanada vore jag ytterst tacksam!

Källa Emigranten Populär 1783-1951

Källkod:   ST 1929:104

2020-10-23, 20:23
Svar #1

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1145
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:23
    • Visa profil
Her er hans ankomst til Halifax i Canada 25. Februar 1929. [herfra kan han have taget videre til Winnipeg].

Given Name(s):   Johan H.
Surname:   Wiklund
Age:   18
Gender:   M
Nationality:   Swe
Ship:   BERGENSFJORD
Port of Arrival:   Halifax, Nova Scotia
Date of Arrival:   1929-02-25
Year of Arrival:   1929
Volume Number:   3
Page Number:   48
Series:   C-1-b
Microfilm Reel Number:   T-14818
Reference:   RG 76
Item Number:   732329
Kilde: https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists-border-entry-1925-1935/Pages/item.aspx?IdNumber=732329&

Han står desværre IKKE i arkivet over "naturalization" mellem 1915-1946 [altså ikke fået Canadisk statsborgerskab].
Kilde: https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/citizenship-naturalization-records/naturalized-records-1915-1951/Pages/list-naturalization-1915-1939.aspx?Surname=wiklund&

Skibet Bergensfjord fra rederiet "Den norske Amerikalinje".
Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABBergensfjord%C2%BB_(1913)

2020-10-23, 22:39
Svar #2

Utloggad Andreas Bergman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 21:05
    • Visa profil
Tusen tack Niels, jag börjar förstå tjusningen med släktforskning! Jag som var så säker på att han bodde i Kanada men då borde han blivit kanadensisk medborgare. Kan han ha bott i Kanada utan medborgarskap eller prövade han kanske lyckan i USA och bosatte sig där?

Mystiken tätnar och fantasin går på högvarv, tack än en gång & trevlig helg!

2020-10-24, 15:37
Svar #3

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1145
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:23
    • Visa profil
Tusen tack Niels, jag börjar förstå tjusningen med släktforskning! Jag som var så säker på att han bodde i Kanada men då borde han blivit kanadensisk medborgare. Kan han ha bott i Kanada utan medborgarskap eller prövade han kanske lyckan i USA och bosatte sig där?

Mystiken tätnar och fantasin går på högvarv, tack än en gång & trevlig helg!

Hej Andreas.
Han kan sagtens have boet i Canada uden statsborgerskab og han kan også sagtens være taget til USA eller et helt andet sted som guldgraver (f.eks Australien).

Desværre har Canada jo kun census online til 1926 [hvorimod USA har til 1940].
Canada er ret restriktive med informationer.
[Nu har jeg ikke selv "ancestry", så det kan være at medlemmer har adgang til mere information her].

Der findes en "National Registration File of 1940" for Canada, men den er ikke online og man skal betale.
Problemet er at for at få information herfra, skal følgende opfyldes:
"A proof that the individual has been deceased for more than twenty years is requested". [og det har du jo ikke].
Se: https://www150.statcan.gc.ca/n1/en/catalogue/93C0006

mvh
Niels

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna