ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindman, Johan Fredrik Emil bokhållare  (läst 508 gånger)

2020-10-23, 17:50
läst 508 gånger

Utloggad Birgitta Bommarco

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-26, 22:24
    • Visa profil
Bokhållare Johan Fredrik Emil* Lindman f. 1843-04-09 i Börrum kom i november 1872 från glasbruket i Bromö, Torsås till Hammar glasbruk. Kort efter, 1872-01-07,  dör han. "Sjelf tagit in förgift" enligt begravningsboken.


I hfl Hammar (T) AI:14a (1871-1875) Bild 32 finns en lång anteckning som jag har svårt att tyda. Inledningen är i alla fall "Tog in arsenik och fosfor 6/1 vid nattens början, dog omkr. kl. ? på afton d. 7..." Sen kan jag förstå att han rumlat runt ordentligt under julen, men resten är svårläsligt. Kanske någon kan lyckas bättre än jag.


Tacksam för läshjälp!


 

2020-10-24, 15:30
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:19
    • Visa profil
Så här ungefär:
Tog in fosfor och arsenik den 6 vid nattens början, dog omkring kl 5 på aftonen den 7.
Blygsel(?) och ånger över att han under julen lefvat som ett fyllesvin och havit spelat bort pengar och sitt guldur samt möjligen äfven misströstan om att kunna besegra sin svaghet (fylleritanken) tros vara orsaken till hans förtviflade beslut.


Anita

2020-10-24, 16:45
Svar #2

Utloggad Birgitta Bommarco

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-26, 22:24
    • Visa profil
Oj då, vilket sorgligt öde! Han växte upp i ett välbeställt hem, och var kusin till min farmors far. Fantastiskt att du kunde tyda allt. Stort tack!

Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna