ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd  (läst 559 gånger)

2020-10-22, 12:44
läst 559 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
 Hej
Men jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett par problem som jag har.
1.     Den 29 apr 1829 föds en flicka i Kumlaby backstuga som döps till Maria Edla, hon kom senare att ta sig efternamnet Nilsdotter.
Hennes mor var Lisa Abrahamsdotter född 2 nov 1800 i Myrebo, fadern är inte angiven i kyrkböckerna.
Jag skulle vilja försöka spåra vem fadern kan ha varit men bara på Kumlaby fanns det 2 personer med förnamnet Nils.

Då jag inte vet hur gårdarna på Visingsö ligger / låg så jag vet inte riktigt hur jag skall begränsa mitt sökande heller.
Frågan är om det kan finnas några domstolshandlingar som skulle kunna hjälpa mig att komma vidare och vart man i sådana fall får tag på dem.

2.      Sedan skulle jag vilja försöka få tag på domstolshandlingarna för en kvinna som dömdes till döden och avrättades 1781. Hon bodde på Visingsö, där också brottet begicks men avrättades tydligen i Gränna, om det har något med häradsrätt att göra eller inte vet jag inte, kanske någon kan förtydliga det för mig. Det skulle vara intressant att få tag på dessa domstolsprotokoll för att närmare se om det i dessa kunde finnas någon förklaring till varför hon begick brottet.
Tack på förhand

Med vänliga hälsningar
Jan-Erik Pålsson

2020-10-22, 15:50
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15310
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:10
    • Visa profil
Fr o m 1810 slapp en kvinna  hamna inför domstol första och andra gången  hon gjort sig skyldig till lägersmål.
Det förekom dock, men det är ovanligt.
Däremot kunde kvinnan  stämma barnafadern om hon inte fick fosterlön.
Det finns en liten chans  att du hittar Lisa i Viste härads  dombok av den anledning,
Samma sak med mordet. Det var Viste häradsrätt som dömde i målet.
Därefter gick målet vidare till Göta hovrätt.
Inga domböcker som täcker aktuella år är digitaliserade, de finns på Landsarkivet i Vadstena.
Viste härads tingsplats låg i Gränna.

Uppgifter om den morddömda kvinna kan finnas i Justitiekanslerns fånglistor.
Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:127 (1781) Bild 36 (AID: v567727.b36, NAD: SE/RA/1340101)

2020-10-22, 19:02
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Tack EvaDå vet jag hur jag skall gå vidare.
Med vänliga hälsningarJan-Erik Pålsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna