ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amelia Persson / Petersson  (läst 573 gånger)

2020-10-20, 00:01
läst 573 gånger

Utloggad Jan-Olof Forslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 13:39
    • Visa profil
Min gammelmormor med olika stavningar Amelie/a Persson & Petersson.

Jag har fått många och bra svar på mina frågor men nya dyker upp:

- I v174290.b153.s740 är Amelie Persson med som Mjölkerska och inflyttad till Öbbestorp No.2 1914-11-11 där Karl Oskar och (min mormor) Viktoria redan hade flyttat in 1914-01-09. (19 dagar senare föddes dottern (min moster) Lilly)
På samma rad för Amelia står "Hagby 2" och några andra noteringar som jag inte förstår (Kalmar ....20 9/1 och Kalmar ....20 12/1) ?

- Var kan man hitta kartor som visar var någonstans ligger "Hagby 2" och "Öbbestorp No. 2" och uppgifter om fastigheterna.?

- I en länk anges "NAD: SE/VALA/00228". Vad hänvisar det till ?

// Jan-Olof

 

2020-10-20, 01:15
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4527
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:33
    • Visa profil
När det bara står Hagby 2 är det svårt att veta varför. Förmodligen en fastighetsbeteckning, men Hagby finns det gott om, kan naturligtvis vara i Hagby församling, men varför står det på hennes Anmärkning. Hon flyttar till Kalmar "fl. t. Kalmar stadsf.g. 20 9/1", och hon anländer dit 12/1 och finns då i Kalmar stadsförsamling (H) AIIa:17 (1918-1925) Bild 42 / sid 1422 (AID: v173892.b42.s1422, NAD: SE/VALA/00177). Hon gifter sig så Persson blev Petersson. Kartor kan du hitta på lantmäteriet.se , särskilt Ekonomiska kartan kan vara användbar i ett sånt här fall, lite jobbigt att använda men givande. Nationella ArkivDatabasen listar alla volymer som är arkiverade, även de som fortfarande är sekretessbelagda. På ArkivDigital finns en länk till NAD från sidan Arkivinfo för varje församling. Dagens Öbbestorp 2:1 ligger på hitta.se där det står Öbbestorp och Strömsholm, detta kan du se om du väljer "Tomter" nere till vänster och klickar på kartan.

2020-10-20, 15:38
Svar #2

Utloggad Jan-Olof Forslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 13:39
    • Visa profil
Tack för hjälpen.
Hittade nu gammal karta över Viktorias hus i Norra Hagby och finner till min stora förvåning att ca 100 m väster om huset finns en gammal gravplats. Är det någon av er som hört talas om den?
Bilderna visar på västra sidan vägen det kombinerade dasset och hönshuset, jordkällaren och ladugården/ladan.
På östra sidan finns stugan och längre ner tvättstugan som mormor Viktoria hade sin vävstol.
// Jan-Olof

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna