ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vittskövle (L) CI:2 (1742-1823) Bild 580 / sid 103  (läst 540 gånger)

2020-10-18, 21:07
läst 540 gånger

Utloggad Anders Crona

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 12:00
    • Visa profil
Vågar man be om hjälp två dagar i rad?


Försöker tyda dopnotisen för Jon Åkessons och Lisbeth Påhlsdotters son Åke som föddes 1764-03-22
Så här har jag tolkat texten:

Samma dag döptes Jon Åkessons och hustru Lisbeth Påhlsdotter i Widtsköfle Son Åke född d 22 Dito, Hölls  wid dopet
af hustru ? Ohla Hans i Witsköfle. Wittne
till ? Bergman ? Jöns Jönsson, Jöns Åkesson
?: Jöns Mårtensson, Hindrik Olsson
Mårten Hindriksson, Ohla Larsson, Hustru Bengta
Ohla Jöns och pigan Elna Jönsdotter i Widtsköfle

Vore tacksam om någon vill kolla om jag tolkar texten rätt och även hjälpa mig räta ut mina frågetecknen


2020-10-18, 21:36
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Första frågetecknet, gudmodern hette Kirstena. Vid andra frågetecknen står inte Bergman, det står "...begge barnen woro Pär Pärsson..." Sista frågetecknet är Swen Jönsson, med namnet överstruket. Sedan hette Ohla Larsson egentligen Hansson. I övrigt ser det rätt ut  :)

2020-10-19, 17:36
Svar #2

Utloggad Anders Crona

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 12:00
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna