ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utslag och resolutioner för Norrbottens län 1749-1787  (läst 600 gånger)

2020-10-18, 14:02
läst 600 gånger

Utloggad Martin Engelmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:17
    • Visa profil
Hej!

Finns det någon som kan tyda texten i bifogad bild? Bilden är från Norrbottens läns landskontors arkiv, serie Utslag och resolutioner 1749-1787 (Riksarkivets referenskod SE/HLA/1030007/A II a/1).

Jag kan se att det är ett utslag som godkänner att Jöns Hansson i Unbyn får skatteköpa kronohemman Unbyn nr 14, 17/64 mantal, men jag kan inte tyda så mycket mer och skulle vara jättetacksam för hjälp med hela texten.

Mvh
Martin

2023-11-08, 19:06
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Hemmanet var ett kronohemman i Unbyn som Jöns Hansson ansökt om att få köpa vilket han fått bifall för med stöd i Kungliga Majestäts förordning om skatteköp daterad 19 september 1723. Emellertid måste kronobefallningsmannen utse - "inhämta" - två nämndemän att värdera hemmanet till hus och jord och allt som hörde till enligt en annan förordning, skatteköpsförordningen, daterad 18 juni samma/aktuellt år. Värderingen, kallad värderingsinstrumentet, skulle sedan läsas upp på tinget och då "särskådas och överses".

Värderingsinstrument gällde vid sådana tillfällen liksom när präster avflyttade från prästgårdarna innan en ny präst kom. Att samma förordningar kunde ha olika datum var heller inte ovanligt för det verkar som att bägge förordningarna tillhörde skatteköpsförordningen, bara med olika datum för deras olika verkställande.

Att värderingen sedan skulle tas upp på tinget tillhörde också gängse ordning eftersom nämndemän och bybor fick säga sitt om värderingen, t.ex. om alla ängar som togs upp i värderingen verkligen tillhörde det aktuella kronohemmanet och inte något annat angränsande hemman etc.

”Emedan detta Kronohemman N.o 14, af 17/64
Mantal i Uhnbyn är af lika beskaf-
fenhet med den (??ka) Kongl. Majt:s
nådige förordning om skattekiöp
dat: d: 19 September 1723. tillåten
försäljas till skatte ; Ty bifalles
Åboens ansökning så att honom
Jöns Hanßon tilstånd lemnas, be-
melte kronohemman till skatte
infria : och förordnes til den
inndra krono Befallningsman
i orten at hemte 2:ne Nämndemän
noga Syna och wärdera detta
hemman till hus och jord med
öfrige tilhörigheter, iakttagande
derwid noga högstberd:e Kongl. skatte
kiöpsförordning samt Kongl.
restrijctet d: 18 Juni Nästl.
Åliggandes årboerne sedan war-
derings [värderings] Instrumentet blifwit på
Häradh Tinget upläst och Veri-
fierad, det (överstruket ord här) sedermera
hit ingifwa at widare öf-
werses och skiärskådas. –”

2023-11-08, 19:44
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
* jemte* inte "hemte. J och H ligger grannar på tangentbordet.

Befallningsmannen kunde inte ensam värdera hemmanet utan två nämndemän måste till.

Mvh

2023-11-09, 23:00
Svar #3

Utloggad Martin Engelmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:17
    • Visa profil

2023-11-11, 14:10
Svar #4

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Det var så lite så. Synd bara att det tog över tre år, men jag såg inte din post förrän denna vecka. Jag har inte helt lärt mig att navigera bland andras poster och frågor. Fast bättre sent än aldrig kanske...

2023-11-12, 16:38
Svar #5

Utloggad Martin Engelmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:17
    • Visa profil
Helt klart bättre sent än aldrig! Jag är ute efter byggår och andra detaljer om vårt hus som ska ha varit relativt nybyggt vid den här tiden. Och nu fick jag veta att en värdering skulle läsas upp på tinget innan köpet kunde genomföras, vilket betyder att det kan finnas intressanta detaljer om huset i efterföljande tingsprotokoll. Jag hoppas att det kan hittas!

2023-11-12, 16:53
Svar #6

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil
Det var så lite så. Hoppas Du hittar (slut)värderingen.

Dessvärre brukade sådana handlingarna göras på separata papper. Du kan nog hitta slutvärderingen i domboken och ett slutgiltigt bifall till köpet, men sannolikt inte alla detaljer i den - såsom "till hemmanet tillhör Lillmyren, Stormyren" etc - eftersom den förmodligen lämnas in på separata papper till domstolen/häradsrätten som sagt var. Fast hittar Du den har du vunnit jackpot och då vill jag gärna veta hur det såg ut om Du har lust att skriva, åtminstone domboks datum och år och sida om det finns.

Det var hur som helst jätteintressant att läsa om hur det kunde se ut när kronohemman blev skattehemman, hur gången såg ut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna