ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Orsa (W) FI:4 (1806-1816) Bild: 37 Sida: 66 Nr 34 Anna Halvardsdotter  (läst 281 gånger)

2020-10-18, 10:13
läst 281 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej
nu behöver jag hjälp igen med att räta ut en del frågetecken.
Bifogar den text jag själv lyckats? tolka med de frågetecken jag har.
Som vanligt tacksam för all hjälp jag kan få.

"Änkan ärliga och dygdesamma Anna Halvardsdotter på Slättberg. Född till världen år 1725. Fadern var i livstiden ärlige och välförståndiga Halvard Jonsson och modern dygdesamma Margrita Olsdotter på Slättberg. Ingick vid mogen ålder, med sin redan förut till evigheten avgågne man, Hans Hansson ifrån Stenberg ett kristerligt äkta förbund? ? ? ? ? ? och trogen äkta kärlek som behölls till 1772 då den ? upplöste ? ? ? ? ? ? ? ? ? änkestånd. Detta äktenskap välsignades med 5 barn, 4 söner och en dotter, av vilka 2 söner redan avsomnat, med den övriga båda sönerna och dottern nu med sorgsna hjärtan sakna den ömhet och den kärlek, som ? ? ? ? i enig och kristerlig mor alltid skänker sina barn. Hennes uppförande ibland ? har såsom ? ? ? ? bevittna varit Gudfruktigt och ? såsom hon ägde en försvarlig kristendomskunskap så hade hon även en ? ? ? dit hon ? ? ? bedrövelser kunde fly undan de stora motgångar som mött henne här på ? ? under? de bräckligheten som fört ? ? ? alltid varit tyst, allvarsam och hederlig i sitt uppförande emot andra, hon för alla även tänkt väl om henne. Hela 20 åren har hon plågats av en svår ? värk i sina armar? vilka slutligen med ålderns vanliga bräckligheter allt mer och mer ? och slutligen övergick till svullnad? men under dessa ständiga plågor, släcktes ändå inte hennes hopp till Herran utan haft? ? ? ?  hon tids och ofta under sina ? ? ?? ? ?  jag tror att jag och en gång ? ? uti de levandes ? ? ? ? denna fasta tro ? ?  slutligen denna mödosamma världen och övergick till de ? ? ? ? ? den 8 Juni ? ? efter solens uppgång på Slättberg. Sedan hon ? sitt liv här i världen ? ibland ? sällsynt ålder av 82 år. Begrovs den 11 Juni".

 

Orsa (W) FI:4 (1806-1816) Bild: 37 Sida: 66   Nr 34 Anna Halvardsdotter

https://app.arkivdigital.se/volume/v131494?image=37

https://www.ancestry.se/imageviewer/collections/2225/images/FA-303_161__104-095200?ssrc=&backlabel=Return

/Per H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna