ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockensmedens i Arbrå Anders Mårtensson Norbergs (1760–1817) släkt  (läst 642 gånger)

2020-10-17, 22:03
läst 642 gånger

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Eftersom jag antagligen inte kommer att kunna få till en mer utförlig redovisning någon gång lägger jag här in en skiss över sockensmedens i Arbrå Anders Mårtensson Norbergs (1750–1817) släktförhållanden. Det är först i år, med hjälp av Jörgen Blästa i Sundsvall, som jag kunnat identifiera varifrån Norbergs föräldrar kom. Fadern var Mårten Eriksson (1707–1764), som också var sockensmed i Arbrå (från 1733), efter att 1732 ha skrivits som sockensmed i Gnarps socken (mantalslängd). Modern var Karin Simonsdotter (f. 1710 i Gnarp, d. 1761 i Vallsta, Arbrå) var dotter till brukskarlen Simon Simonsson Debou (dvs. av vallonsläkten Dubois) vid Gnarps masugn och hustrun Karin Eriksdotter.


Mårten Erikssons far Erik Andersson (f. 1670 i Selångers socken, Medelpad, d. 1752 i Gnarp), som var sockensmed i Gnarp, fick med hustrun Brita Mårtensdotter (f. ca 1668 i Myre, Njurunda socken, Medelpad, d. 1755 i Byn i Gnarp) åtminstone tre, sannolikt fyra söner som själva blev sockensmeder i olika hälsingesocknar, enligt vad jag kunnat se hittills:


  • Anders Eriksson (f. 1702 i Gnarp), sockensmed i Gnarp enligt mantalslängderna 1722–1731, sockensmed i Harmångers socken i Hälsingland från 1732. G. i Harmånger 1732-11-12 med klockardottern Katarina Olsdotter Wade, enligt vigselboken.
  • Mårten Eriksson (f. 1707 i Röde i Gnarp), skrivs 1732 som sockensmed i Gnarp i mantalslängden. 1732-12-01 ansökte Arbrå sockenmän på Arbrå-Undersviks ting att få Mårten till sockensmed, och han anges då vara född i Gnarp [HLA, dombok för Hälsinglands domsaga, AIa72 (7132), fol. 368v–369r]. Som sockensmed i Arbrå bosatt i byn Vallsta. Han drunknade 1764 i Ljusnan och återfanns först 1765, enligt dödboken.
  • Erik Eriksson Norberg (f. 1710 i Byn i Gnarp), är 1734 sockensmed i Enångers socken (mantalslängd). G. i Enånger 1754 med Anna Andersdotter Jernkrok (dotter till hammarsmeden vid Långvinds bruk Anders Andersson Jernkrok, enligt vigselboken).
  • Per Eriksson (f. 1715 i Gnarp). Jag gissar att han är identisk med den Per Eriksson som från 1735 står som sockensmed i Gnarp, men det ska förstås slutgiltigt bekräftas.


Jörgen Blästa uppger att Erik Anderssons far Anders Danielsson (d. 1708 i Rogsta i Gnarp och födelsesocknen och föräldrarnas namn anges i dödboken) sannolikt föddes på Söderåsen nr 2 i Selånger, och modern Brita Mårtensdotter var dotter till dagsverkskarlen Mårten Nilsson, bördig från Myre nr 2 i Njurunda socken, Medelpad, och f. ö. bror till en av Jörgens förfäder.

2020-10-18, 06:35
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
I Algot Hellboms bok "Inbyggare i Njurunda" har Mårten Nilsson en Brita dotter 1672 30/3 (dopdatum). Det borde väl vara hon?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna