ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Otydliga tecken under rubriken frejd  (läst 1421 gånger)

2020-10-17, 20:31
läst 1421 gånger

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Det står kanske en 6:a och ett + tecken i kolumnen frejd för min mormorsmor Karolina Norgren f. 1835-08-18. Vad kan det betyda? Hon födde en oäkta dotter 650728, som var min mormor. Karolina gifte sig aldrig. Hennes oäkta dotter kunde dock utbilda sig till små- eller folkskollärare, vilket är lite märkligt, eftersom Karolina endast står som piga och senare arbeterska.

2020-10-17, 23:50
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Bilden är för otydlig. Ange källan så behövs ingen bild.

2020-10-18, 07:16
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ändå tillräckligt tydlig för att svara på frågan. 6 betyder brott mot 6:e budet och + möjligen att Karolina återupptagits i församlingsgemenskapen genom s.k. avlösning, dvs. att hon skriftat sig för präst.

2020-10-18, 11:09
Svar #3

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Tack för svar! Det var vad jag trodde. Men anteckningen var verkligen blygsam, tog det först bara som en plump i protokollet. Undrar nu var "skriftat sig för en präst" egentligen betyder?

2020-10-18, 15:00
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det betyder att bekänna sina synder inför präst. Hemligt skriftermål betyder att göra det skriftligen. Det Karolina fick göra var s.k. uppenbar skrift. Ordet uppenbar borde ha inneburit att prästen offentligen nämnde inför församlingen att Karolina hade skriftat sig vilket följdes av att prästen gav allmän syndernas förlåtelse till församlingen.

2020-10-18, 19:20
Svar #5

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Tack igen! Att prästen gav allmän syndernas förlåtelse till församlingen   var det en ritual enligt gudstjänst-ordningen eller betydde det på något sätt att fadern till Karolinas oäkta barn fanns i församlingen?

Har mycket funderingar kring vem som var min mormorsfar... men har också förstått att det är svårt/näst intill omöjligt att ta reda på. Jag har inga syskon, min mamma hade i och för sig syskon, men inget av dem är i livet och inget av deras barn eller barnbarn har DNA-testat sig.  Hilda hade ju inte heller några syskon. Har du något förslag på hur jag kan komma vidare?

2020-10-18, 20:06
Svar #6

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Att avlägga en hemlig skrift skriftligt  var det inte fråga om, även om orden etymologiskt hänger samman.
Hemlig/enskild skrift skedde inför pastor och t ex någon kyrkvärd.
Syndaren, i detta fallet en kvinna som haft en otillåten sexuell förbindelse,
ångrade sin synd, lovade bättring och fick förlåtelse, allt enligt ett fastställt formulär.


Uppenbar skrift, med samma upplägg,  skedde i hela församlingens närvaro.
Det var inte aktuellt i  Karolinas fall, för den synd hon begått gällde enskild skrift -
om hon alls blev skriftad.



Om hemlig/enskild jämfört med uppenbar skrift se under punkt  1 c
https://www.saob.se/artikel/?unik=S_04769-0104.zcFg&pz=3

2020-10-18, 20:50
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Att DNA-testa dig och släktingar på din mormors mors sida. Jag noterar att dottern hette Hulda Erica. Hade hon varit pojke hade han fått namn efter fadern. Därför tror jag att fadern hette Erik, ett namn som saknas i Carolinas släkt (Erica saknas också, åtminstone bland Carolinas systrar). Hon verkar bo i Levar senast 1863 och fadern ska då helst kunna återfinnas i Ava, eller möjligen i Aspeå eller Rönnholm som är grannbyar. Husbondens pojke Erik Matsson är i yngsta laget (16 år vid barnets avlande), Eric Olof Bagger f 1836 18/6, klart misstänkt, fick en dotter 1867 2/9 som också hette Hulda Erika endast två månader efter vigseln, Erik Olof Fällman f 1845 13/7, jag hittade inga fler i Ava. Börja med dem. Leta reda på deras ättlingar och be dem att testa sig. Är de nära släkt med dig men inte med ättlingarna till din mormors morfar Jakob Norgren (utom Hulda Ericas ättlingar!) tror jag att du hittat rätt.

2020-10-18, 21:45
Svar #8

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Tack!  Jag har också försökt hitta tilltänkta fäder, men bara tittat i Ava och inte hittat någon i "rätt" ålder. Det fanns en  Olof Valfrid Häggman i Ava vid samma tidpunkt som Karolina, även om han var yngre. Jag fick också en ganska stark DNA-match på en brors barnbarnbarn till honom, men- det visade sig att jag var släkt med honom på min pappas sida. Det är lite krångligt när både min farfar, farmor, mormor och sannolikt också min mormorsfar kommer från trakterna kring Grundsunda/Arnäs/ Nordmaling.
Jag ska fortsätta söka efter dina tips! Mvh Karin

2020-10-20, 11:01
Svar #9

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Hej igen! Nu har ämnesinnehållet ändrats från texttydning till något annat, men jag vill gärna fortsätta på den här tråden om det går bra, så att det blir ett sammanhang i mina frågor.

Har nu letat efter denne Olof Erik Bagger och har en del frågor igen. Hans födelsedatum i dödsboken är 18360618 men letar jag i Kråken ser jag att hans födelsedatum ändras till18390618 och han byter också efternamn till Norrlänning. Undrar varför ? Hans mor gifte sig 1846 med en Natanael Bagger Olofsson och fick då fler barn. Kan hans riktiga far ha hetat Norrlänning eller var denne Natanael Bagger hans far?

Jag tycker också det är märkligt att hans, (om det nu är hans) oäkta dotter (min mormor) Hilda Erika , har samma namn som hans dotter i äktenskapet med Maria Kristina Ekman och den dottern föddes ju 18670903. Det är visserligen svårt att se om det står Hulda eller Hilda i båda fallen, men min mormor hette med säkerhet Hilda. Var det någon sorts kutym/sedvänja att man döpte sina barn med samma förnamn som sina oäkta barn?   

2020-10-20, 11:48
Svar #10

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ja, det finns nog ingen anledning att tro att födelsedatot 1839 18/6 är felaktigt. I Kråken har Sven-Erik Johansson kommenterat detta enligt följande:"FELAKTIGHET:
För HFL Mo,A1:13a,9/9,s294,1864-67,dräng och framöver har Erik Olof felaktigt födelseår 1836-06-18 istället för det rätta 1839-06-18.
Det felaktiga födelsedatum följer med Erik Olof i all framtid
Enligt försättsblad till A1:15a,1880-90 över båtsmän har han födelsdatum 1836-01-18, vilket är ganska nära det riktiga.(!?)".Det finns en fadder till Eric Olofs Selma Olivia, dr J. Bagger i Sunnansjö, kan vara hans halvbror Johan f 1849, och det skulle i så fall bekräfta att det är samma person. Detta bör du kanske kontrollera.
Tyvärr ger inte namnet Norrlänning någon antydan om vem hans far skulle vara. Och namnet Bagger har han troligen tagit från sin styvfar. Namnet Norrlänning får han när han antogs till båtsman på 3:e rotan i Nordmaling 1865.Jag tror inte att han hade några problem med att ha två döttrar med liknande namn. De växte upp i olika hem och någon risk för förväxling fanns knappast.När det gäller Eric Olofs far är det troligt att namnet Olof kommer från hans morfar. Det innebär att även i detta fall tror jag man får söka hans far bland de Erikar som fanns i moderns närhet.


2020-10-20, 14:51
Svar #11

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Tack igen! Då fortsätter jag spaningen....Mvh Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna