ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christina Ristin Anundsdotter (skans)  (läst 755 gånger)

2020-10-17, 09:26
läst 755 gånger

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-12-16, 23:31
    • Visa profil
Hej fann en kvinna med det ovanliga namnet Ristin sedan då Christina o Anundsdotter o något som ser ut som ser ut som Skans.
Hon var född 1834 4 februari men platsen fann jag ej. Hon Ristin är då skriven i Gällivare o gift in sig till byn Purnu och familjen Pietari Persson.
Jag sökt upp många namn inom denna släkt men första gången med Anundsdotter tippar att hon kommer fr någon samesläkt
Ristin gifte sig omkring 1853 dödsdatum har jag ej, således jag söker hennes föräldrar och var hon kom ifrån.

2020-10-17, 09:57
Svar #1

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:21
    • Visa profil
En Kristina Anundsdotter född 1834 02 16 dör 1905 01 20 i Gällivare. Hon blev änka 1876. Enl skivan dödboken är hon född i Gällivare men hittar henne inte där. Ristin betyder "den kristna" el Kristina på samiska.
mvh Christina

2020-10-17, 11:06
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej Johan


Om jag inte har helt fel så hittar du din Kristina och hennes familj i Gällivare A1:4 1846-1854 s 248 Sör Kaitum


// MVH Ulla


2020-11-23, 19:42
Svar #3

Utloggad Alice Ahnqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-12-09, 14:16
    • Visa profil
Hej!
Jag ska komplettera några uppgifter om Chistina. Hon hette Anundsdotter Skano i efternanm, se , Gällivare CI:3, sid 43. Det finns ingen födelseortort angiven. I senare hfl är hon bosatt i Sör-Kaitum, AI:4, sid 248. Hon gifte sig 1854 med Pehr Jacobsson i Purnu. Han kallades Pieti i Purnu. Hon återfinns som "Ristin" i några av  kyrkodokumenten. Sannaolikt var det så hon i vardagslag kallades. Hon och Per fick en son , som också fick namnet Per. Han fick efternamnet Persson som namnbruket var vid denna tid. Han kallades för Pietari hemma i byn. I dag finns ingen längre som använder efternamnet Skano.
I Ernst Mankers bok "Medmänniskor i Norr" finns det ett foto på Per på sid 26. Det var han som kallades för Pietari. I samma bok på sid 38 finns ett foto på Petter Persson Skano. Christina är faster till denna man.
Hoppas ni har någon glädje av dessa uppgifter
Alice

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna