ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Brita Andersdotter Svala  (läst 401 gånger)

2020-10-16, 14:26
läst 401 gånger

Utloggad Jan-Erik Mattsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 08:09
    • Visa profil
Min frus ff ff m, Anna Brita Andersdotter Svala, föddes 1789-03-03 i Mjölby.
Åren 1821-1841 arbetade hon år familkjen Hallencreutz och flyttade med dem från Grebo (E) till Värna (E), till Malmö (M), i Malmö (M), till Grebo (E) och Stockholms Klara (A). Sedan arbetade hon åt och bodde med familjen Häggblad i Klara, Järnplåten till 1847.
Noteringen i Klara (A, AB) AI:98 (1847), Bild: 67 Sida: 125, Qvarteret Järnplåten, är den sista noteringen som jag har hittat om henne. Året efter har överste löjtnant Häggblad avlidit, hans fru står som änka och Anna Brita saknas i husförhörslängden.
Jag har utan resultat letat bland utflyttade från och döda i Klara åren 1846-1849.
Hennes son Per (Peter) Fredrik Svala, f. 1826-12-08, blev 1846 taffeltäckare hos f.d statsrådet Åkerhjelm på Ulvsunda Gård i Bromma (A), år 1849 tjänare hos justitieministern G. A. Sparre på Rosenbad och 1864 vaktmästare vi Högsta Domstolen och bosatt i Hovförsamlingen med sin familj. Han står inte skriven tillsammans med sin mor Anna Brita sedan 1843.
Tacksam för alla tips om hennes vidare öden efter 1847.'
/ Jan-Erik Mattsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna