ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Maria Davidsdotter Seyfritz/Seyfridz?  (läst 438 gånger)

2020-10-16, 13:29
läst 438 gånger

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil

Hej,


Den 13 augusti 1643 gifter sig kungliga kanslisten Johan Eberhard Schantz med Maria (CI:1a, s.2) men jag har svårt att tyda vad som står efter hennes namn. Tycker mig tyda Hans Seyfridz, men efter det går jag bet.
Elgenstierna nämner henne som dotter till körsnären Hans Seyfritz, men vad hennes patronymikon kommer ifrån får jag då inte ihop eftersom David och Hans är olika namn. Jag snubblade över en annan källa som behandlar fastigheterna vid Stortorget och där nämns hon i stället som änka till denne Hans Seyfritz. Något som stött på dessa personer eller har tips om var jag kan söka för att få klarhet i släktskapet?
Med vänlig hälsning
Carolina Hofgren

2023-03-25, 14:46
Svar #1

Utloggad Annika Byrenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 19:57
    • Visa profil
Vigsel 1643-08-13 i Tyska Sankta Gertrud i Stockholm,mellan Maria Seyfridtz 1618--1661-12-06 och Johan Eberhard Schantz död 1665-11-14. Han kom från Hessen Cassel 1630 och blev Sekreterare till kung Karl X Gustav. Han gravsattes i Jacobs kyrka.

Hon var dotter till Hans skinnare på Svartmangatan, och Elisabeth Valentinsdotter Hees.
Elisabeth Hees vann en tvist om grannfastigheten Stortorget 20. Huset Stortorget 18 hade även utgång mot Prästgatan.
Lagfarten gick över till svärsonen,dvs det ägdes av dottern Maria Seyfridtz.
Huset Stortorget 18 byggdes 1520 och kallas Seyfridzska huset.

Svärsonen Schantz betalade för svärmoderns själaringning 1654-11-16.
Svärfadern Hans Seyfridtz begravning betalades 1646-06-19 och han gravsattes i Södermalms kyrka, dvs Maria Magdalena kyrka. Hans var skinnare, körsnär.

Maria (Maria Seiffridh) hade en syster Elisabeth Seyfridtz, hon var gift med Hans Schmidt.

Maria Seyfridtz och Johan Eberhard Schantz fick 10 barn mellan 1644 och 1659.

Johann Schantz gifte om sig 1662-01-14 med Elisabet Pfeiff, dotter till pastorn i tyska församlingen Johann Jacob Pfeiffius.
Tolkar Annika Byrenius




 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna