ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjalmar Bengtsson Lind, oäkta son  (läst 580 gånger)

2020-10-15, 14:55
läst 580 gånger

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Hej!
Min mormors far Hjalmar Lind föddes som oäkta barn i Toarps socken, Älvsborgs län 1876-06-28.
Jag har hittat en anteckning att fadern hette Evald Andersson. Denne Evald med far Anders kan jag inte hitta i HF-längderna för Toarp.
Hjalmar blev soldat som vuxen och i soldatregistret står att släktnamnet var Bengtsson.
Modern hette Emma Kristina Petersdotter. Alltså ingen anknytning alls till Bengtsson. Är det någon som kan tipsa om hur det kan ligga till? Kunde Emma ge honom vilket efternamn som helst?


Carina Ström

2020-10-15, 18:39
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 04:08
    • Visa profil
AD:s register ger några alternativ, t ex Evald Andersson född 1845-06-01 i Fristad, dvs samma socken som modern. Men det finns fler. Bengtsson kallar han sig 1894 när han första gången flyttat "hemifrån", och det har han ju i varje fall inte tagit från Evald.

2020-10-18, 09:58
Svar #2

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Evald från Fristad har jag också hittat. Jag skall kolla lite mer  i den släkten. Men det förklarar ju inte namnet Bengtsson. Vad jag förstår fanns det ingen namnlag då, man kunde tydligen ta vilket namn som helst.


Tack för engagemang!


Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna