ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Johan Wikander född 1861, Flät, Svabensverk  (läst 343 gånger)

2020-10-13, 12:18
läst 343 gånger

Utloggad Thorsten Sahlström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 16:38
    • Visa profil
Söker uppgifter om Anders Johan Wikander född i Flät, Svabensverk 27/7 1861, föräldrar Anders Jansson Vikander f. 1812 i Davidshyttan, Hedemora och Anna Larsdotter f. 1835 i Äppelbo.
Anders Johan och hans hustru Lisa Persdotter utvandrade till Nordamerika 1892 (de lämnade Bollnäs den26/3 1892) Bollnäs (X) AI:27e (1891–1895) Bild: 247 Sida: 240
De reser via Liverpool, England, kan hitta dem båda på passagerarlistor som avresande passagerare A.J. Wikander och Leisa Wikander, de reser med SS Etruria till New York och anländer där den 18/4 1892 – passagerarlistan är lite otydliga, hans namn skrivs ??Ahm J Wikander.
Jag hittar inget om Anders Johan under åren 1892–1897, hustrun reser tillbaka till Sverige och kommer till Säversta i Bollnäs den 27/8 1897 - Bollnäs (X) AIIa:4 (1896–1902) Bild: 3670 Sida: 337, rad 15. Hustrun går att följa ganska bra fram till henens död.
I amerikanska folkbokföringen för år 1900 kan jag möjligen hitta honom, han nämns då som Andrew J Wikander, övriga uppgifter om honom tycks stämma. 1910 års folkräkning anges han som Anders J Wykander, brorsbarnet Erik Arvid Wikander som utvandrade 1907 finns också med på listan där han nämns som Ovid Wykander. Det enda som inte tycks stämma är att han registrerats som änkeman(?.)
Hittar honom också i dokumentet - Connecticut, USA, folkräkning för militära ändamål, 1917. Kan nog vara han, adress mm stämmer.
När jag söker på myheritage kommer det upp tre intressanta dokument – uppfinnare av historiska patent, publicerade 1907–1910 Bl.a. en maskin för tillverkning av papperspåsar. När jag läser i patentdokumentet finns namnet Anders Johan Wikander som uppfinnare, adressen stämmer med den som uppges i folkbokföringen 1900 och 1910.
Någon som känner till Anders Johan Wikander och om det är han som var uppfinnare? Någon som känner till när han avled? har hittat en uppgift i New York City, dödböcker, 1862–1948. Där anges det Anders J Wikander födelseår 1862 och dödsdag 25/4 1940.(Attest-/bevisnummer:9609). Kan det möjligen vara han trots fel födelseår?
Hustrun avlider 1949 i hennes bouppteckning anges att dödsbodelägare maken Andes Johan Wikander finns på okänd ort i USA. Kallelse till den avlidnas make ej kunnat ske p.g.a. att hans vistelseort är okänd. Om nu Anders Johan dog 1940 så hade han varit död i nio år som i så fall ingen visste om i Sverige.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna