ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns Ek socken i Skaraborg gömd under något annat?  (läst 680 gånger)

2020-10-11, 18:45
läst 680 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej!

Jag letar efter Maria Svensdotter, född enligt husförhörsbok i Eks socken den 12 juli 1780. Jag har hittat henne när hon flyttar in på Torsö 1802, då kommer hon från Björsäter. Hon gifter sig på Torsö 1804, då har föräldrarnas namn angivits som Sven Olofsson och Stina Jacobsdotter. Hon dör på Torsö 4 dec 1829, då anges endast föräldrarnas förnamn Sven och Stina. Jag har letat i flera födelseböcker som på börjar på "Ek" inklusive Eggby, samt Björsäter och Torsö, men kan inte hitta henne. Saken är också den att detta inte är första gången jag i främst Björsäter stöter på att personer ska vara födda i Ek eller har flyttat till Ek, men dessa går inte att hitta.

Jag undrar därför om Ek socken eller Ek döljer sig under något annat i Skaraborg som jag helt enkelt missar. Jag vet att framförallt Björsäter var slarviga under vissa perioder när de skrev ner folks uppgifter, men någon gång borde det ha blivit rätt....

Tacksam för hjälp att hitta Maria och rätt Ek.

Mvh Karin

2020-10-11, 19:49
Svar #1

Utloggad Ben Weller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 15:46
    • Visa profil
Hej Karin,
kan det möjligen vara den här sidan du söker?
Här finns en Maja f. 12/7 1780 i Ek med föräldrar Sven o. Stina

Eks kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, C/2 (1747-1804), sida 49
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0049930_00037


2020-10-11, 20:04
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Ben!

Tusen tack! Nu kan jag gå vidare - härligt! Spännande att det helt plötsligt dyker upp nya efternamn, men jag har nu följt och kunnat se att detta är rätt Sven och Stina - ett senare syskon har de skrivit Olsson på. Har nu även hittat vigseln där både Olofsson och Fredsberg står som efternamn.

Allt gott!
/Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna