ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas från Småland  (läst 614 gånger)

2020-10-10, 20:13
läst 614 gånger

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:06
    • Visa profil
Hej
I Hfl Al/1 sid 189 avs Kila (1768 - 1778) finns en notering om att min ana Jonas Jacobsson kom till Humlekärr från Småland runt 1773. Hans födelseår har senare visat sig variera 1754/55/56. Det har visat sig omöjligt att finna hans ursprung i Småland, men skam den som ger sig. I samma Hfl ser man att han flyttade till Björkvik - frågan är vart?. Han är emellertid snart tillbaka i Kila och därefter inte svår att följa. Det jag nu undrar är om någon kan lista ut vad som står framför hans namn. Kan detta kanske ge någon ledtråd? Hade han kanske, när han kom, några släktingar i Kila eller Björkvik. Är det någon som stött på hans namn i Björkvik 1773/1774 (det finns ju tyvärr ingen flyttlängd för de åren ...)

2020-10-10, 22:53
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2020-10-10, 23:25
Svar #2

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:06
    • Visa profil
Hej och stort tack Maud Svensson
Jag antar att han kallades "gosse" på grund av ålder. Har du någon uppfattning om hur långt upp i åren man kallades  "gosse" eller var det enbart en okulär besiktning av kroppskonstitutionen som avgjorde.
Det här gör mig än mer nyfiken på huruvida han verkligen kom ensam från "Småland", unga pojken .......
Vänligen
Inger C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna