ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning  (läst 427 gånger)

2020-10-10, 14:49
läst 427 gånger

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Jag håller på att bygga upp mitt släktträd i Disgen och går igenom mitt material för att få fram rätt uppgifter. Min fråga är : Min ana Johan Fredrik Surow föddes i Pommern 1782-02-22 ( finns olika uppgifter) jag vet inte var ,det första jag hittar om honom är i generalmönsterrullorna Kronprinsens husarregemente 29 juni 1806, han begär avsked 23 februari 1811 för han ska gifta sig 1811-10-20 . Han var vid Nils Kjellmans regemente .
Nils Kjellman bor 1812 med sin familj troligtvis på regementet Ystads rådhusrätt och magistratHIIb:2 (1812-1812) Bild 1130 överst står Nils Kjellman och hans familj på rad 6 under Kjellman står min ana Johan Fredrik Surow men inte hans hustru och lille son Carl Johan Fredrik som föddes1812-01-04, var kan de ha bott?  I Ystads Sankta Maria AI:3 (1816-1818) bild 38 bor han med fru och barn hos Major Kjellman och hans familj men alla hans barn står skrivna i Ystads Sankt Petris födelse och dopböcker inte i Ystad Sankta Maria där de står skrivna i husförhörsböckerna hos Kjellman. Han verkar haft samhörighet med Kjellman även när han( min ana) arrenderade en gård i Öja , för när Kjellman dog 1821 så stod det i hans bouppteckning bla lön till Surow.
Jag har sökt igenom husförhörsböckerna i Ystad utan resultat, hur gjorde de på den tiden, bodde familjerna på regementet eller ? Någon som vet ! Tacksam för all hjälp Mvh! Majvi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna