ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prost Jöran Warberg  (läst 1314 gånger)

2020-10-10, 13:25
läst 1314 gånger

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 01:16
    • Visa profil
Hejsan.

Undrar om någon kan hjälpa mig hitta vad Göran Warbergs barn hette, det enda jag vet är att han dog år 1737(Förslöv (L) CI:1 (1711-1748) Bild: 1090 Sida: 207)(Nr. 5)

Här står det även en hel del om honom : https://www.svenskakyrkan.se/forslovgrevie/forslovs-kyrkas-historia (klicka ctrl + f och skriv "varberg" för att hitta)

Vissa källor påstår att ett av hans barn var Johan Peter Warberg d. 1717(Svenska släktkalendern 1917)(https://archive.org/details/svenskaslaktkale02unse_3/page/n633/mode/2up)(bifogar fil) men jag vill hitta en  första handskälla.

Jag vet att Göran själv skrev vissa kyrkböcker i Förslöv på 1700-talet så där nånstans kanske det står om hans barn? Jag försöker hitta hans söner.

2020-10-10, 23:03
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Oskar!
 
Lunds stifts herdaminne, band 10 (1985), sid. 411 säger angående kyrkoherden Göran Warbergs barn att han bland annat hade sonen ”Johan Peter, f 1694, löjtnant vid Hallands reg, död 1717 24/4. Enligt brev av fadern, dat 1717 1/5 hade denne hans ende son avlidit strax vid Göteborg och skulle begravas i Göteborgs kyrka.”
 
Tyvärr finns det ingen fotnot som berättar vart detta brev förvaras, men jag skulle gissa att det kan finnas bland de så kallade ”Acta cleri” i Domkapitlets i Lund arkiv. Samma sida i herdaminnet säger för övrigt att Göran Warberg annars bara hade en dotter, Agneta (död 1722) som var gift första gången med kyrkoherden Henrik Barfoth i Övraby och andra gången med häradshövdingen Daniel Ekwall (död 1722).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-10-11, 20:14
Svar #2

Utloggad Oskar Warberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 01:16
    • Visa profil
Hej Oskar!
 
Lunds stifts herdaminne, band 10 (1985), sid. 411 säger angående kyrkoherden Göran Warbergs barn att han bland annat hade sonen ”Johan Peter, f 1694, löjtnant vid Hallands reg, död 1717 24/4. Enligt brev av fadern, dat 1717 1/5 hade denne hans ende son avlidit strax vid Göteborg och skulle begravas i Göteborgs kyrka.”
 
Tyvärr finns det ingen fotnot som berättar vart detta brev förvaras, men jag skulle gissa att det kan finnas bland de så kallade ”Acta cleri” i Domkapitlets i Lund arkiv. Samma sida i herdaminnet säger för övrigt att Göran Warberg annars bara hade en dotter, Agneta (död 1722) som var gift första gången med kyrkoherden Henrik Barfoth i Övraby och andra gången med häradshövdingen Daniel Ekwall (död 1722).

ÅÅÅ!!

Tack så himla mycket din underbara människa. Skall genast kolla igenom detta efter jag ätit upp min middag. Har bara en fråga, min gammelsvenska är lite småkass; "Enligt brev av fadern, dat 1717 1/5 hade denne hans ende son avlidit strax vid Göteborg och skulle begravas i Göteborgs kyrka.” Betyder detta att Johan Peters "enda son" avlidit i Göteborgs kyrka eller att själva Johan Peter dog i Göteborgs kyrka? Försöker se om det finns en koppling mellan denna Johan Peter och Petter Johan Warberg (1766-1833)(https://fyr.org/wiki/index.php/Warberg).

Tack igen!

2020-10-16, 19:34
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Oskar!
 
Ja, kyrkoherden Jöran Warbergs brev är verkligen en lektion i gammalsvenska, men det ska utläsas som att Johan Peter (”denne”, alltså Johan Peter, ”hans ende son”, alltså Jöran Warbergs ende son) har avlidit i närheten av Göteborg och skulle begravas i Göteborgs kyrka. Detta stämmer ju bra med dödsdatumet som anges i Lunds stifts herdaminne, 24 april 1717, och dödsåret i Svenska släktkalendern.
 
Om nu Johan Peter var född 1694 var han ju alltså bara tjugotre år gammal vid sin död, och ganska ung för att ha hunnit gifta sig och få barn. Det kan ju dock hända, så jag kikade i Adam Lewenhaupts bok Karl XII:s officerare: biografiska anteckningar (1920-1921), sid. 738, där man kan läsa följande:
 
Warberg, Johan Petter, f. 1694 i Skåne; volontär vid Sinclairs [Vestgöta femmän. inf.?] reg.; förare därst.; sergeant därst.; kornett vid Norra skånska kav.-reg.; löjtn. vid Hallands inf.-reg. 1713 8/7; konfirm. 1717 8/1; död s. å. 24/4. (R. M. Ch.)”.
 
Bokstäverna inom parentes är källorna som uppgifterna hämtats ifrån, nämligen R = Riksregistraturet, M = militära meritförteckningar och meritlistor samt flottans meritlistor, Ch = regementschefernas skrivelser. Jag hade hoppats att en av källorna skulle vara ”L”, alltså riksens ständers kontors lönelikvidationer; bland dessa handlingar brukar man finna vilka personer det var som begärde ut de avlidna militärernas innestående lön, och på så vis hade man kunnat få fram om det var fadern kyrkoherden Jöran Warberg eller Johan Peters eventuella änka. Några sådana handlingar verkar dock inte finns bevarade för Johan Peter, för Lewenhaupt nämner dem inte och jag lyckas inte hitta några sådana i NAD bland härens löneavräkningar efter 1680.


Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-10-16, 19:36
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Nu upptäckte jag att det tydligen finns en bevarad bouppteckning för prosten Jöran Warberg i Förslöv, daterad 1737 6/7 (Bjäre häradsrätt FIIa:2, sid. 50–115). I denna sägs det bara att prosten ärvs av sina dotterbarn vid namn Barfoth och Ekwall, alltså Agneta Warbergs barn i sina äktenskap med kyrkoherden Barfoth och häradshövdingen Ekwall. Några andra arvingar omnämns inte, så tyvärr måste det nog tolkas som att Johan Peter Warberg inte efterlämnade några barn – åtminstone inga som var i livet 1737, och kunde ärva sin farfar.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna