ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf Skröder och Johannes Schroder  (läst 311 gånger)

2020-10-07, 20:17
läst 311 gånger

Utloggad Anne Jacobsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-08-30, 00:26
    • Visa profil
Jag är rätt så ny på det här med att släktforska och har nu stött på patrull i sökandet efter min mammas förfäder.

Jag har hittat en Gustaf Skröder, född 1746, gift med Maria Svensdotter, född 1744.

De gifte sig den 30 december 1770 i Fristad, Älvsborgs län och deras barn Anna Maja, Stina (min anmoder), Maria (död som barn), Britta, Anders, Olof, Andreas (död som barn), Maria, Agneta (död som barn) och Agneta föddes mellan 1772 och 1786 i Hulared (Tomten), Älvsborgs län. Jag är dock inte helt säker på att samtliga föddes där.

Gustaf ska ha varit trumslagare och dog i Finland någon gång 1790.

I dokumentet (avskrift, ej orginal) som jag hittat står det att Gustafs far är en Johan. Schroder, födelseår okänt, och hans mor Caisa Andersdotter (eller Hagstedt), födelseår okänt. På grund av hennes efternamnet kom jag in på Anders Hagstedt och hans hustru Hedvig Jonasdotter Björnberg, som hade en dotter vid namn Kajsa, född 1727, men jag vet inte om detta kan vara samma person som Caisa.

Är det någon som vet något om dessa personer eller som kan ge mig en fingervisning om hur jag kan hitta dem? Jag har sökt här på forumet men inte hittat någon matching, samt använt MyHeritage och även sökt i diverse arkiv och digitaliserade böcker online. Jag vore jättetacksam för vad hjälp ni kan ge mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna