ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolkning av förkortning i VB: Vad betyder Cav. ?  (läst 781 gånger)

2020-10-06, 20:18
läst 781 gånger

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Jag försöker spåra Sara Jönsdotter (född 1750-1753) både framåt och bakåt i tiden, och den tidigaste notis jag funnit är i VB för Flisby (C:3 (1766-1831) Bild 166 / sid 323 (AID: v33690.b166.s323, NAD: SE/VALA/00079)).

Där nämns dock en Hans Danielsson som jag hittat i Flisby HFL (AI:1 (1757-1784) Bild 61 / sid 53 (AID: v19821.b61.s53, NAD: SE/VALA/00079)). Jag har även funnit Hans syskon och föräldrarnas syskon men kan inte etablera någon relation till Sara. I samma uppslag förekommer samma förkortning (Cav. ?), men då står det till exempel Cav. Brudens fader, eller Brudens morbror, osv. I fallat Sara står det "Cav. Torparen Hans Danielsson", är detta att tolka som förmyndare, fosterfar, eller annat? (Kan tillaga att HFL är dålig med mycket luckor...).

Se nedan för den aktuella texten från C:3 sid 323, som jag tolkar som:
"Lystes för för [sic] Drängen och Torparen Carl Carlsson i Gunnarshem samt pigan Sara Jönsdotter ifrån Östra Fagerhult.
Cav. Torparen Hans Danielsson i Hjortholmen
"




2020-10-06, 20:25
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Förmodligen cautio eller cavere - borgen. (Borgensman)

2020-10-06, 21:33
Svar #2

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Alltså ingen relation till Sara, som jag misstänkte.

Stort tack för förklaringen, hade inte lyckats finna nån uttydning.

En följdfråga, finns det någon källa man kan kolla (t ex domstolar)? Eftersom kyrkböckerna har stora brister har det väckts ett hopp om andra källor...

2020-10-06, 22:35
Svar #3

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Svårt att tro att du ska kunna hitta något mera men jag är ingen expert på detta. Det är ju annars vanligt att det antecknas att brudens giftoman ger sitt samtycke.

2020-10-06, 23:45
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Lysningshandlingarna HV:1 borde innehålla mera uppgifter. De är tyvärr inte digitaliserade för Flisby, utan måste läsas på plats i Vadstena.
Att det står drängen och torparen är inte något konstigt. Han var en ung och ogift man = drängen.
Kolla också dopvittnen, där kan det finnas släktingar till henne.
Löftesmannen kan vara hennes förmyndare. Men kan också ha stått i annan relation till henne, kan ju vara en styvfar t ex .
Är det hennes förmyndare står det i förmyndarprotokollen, eller ibland i de vanliga domböckerna. Men det är då när hennes fader avlidit, som denne utses. Så det blir att leta ett antal år  :)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-11-03, 08:17
Svar #5

Utloggad Per-Åke Ling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 23:29
    • Visa profil
Dopvittnen har inte gett något (uppenbart) resultat. Jag har en trolig/möjlig post i födelseboken, och om det stämmer dog fadern nårga år innan hon gifte sig, så jag har ett möjligt daturm.

Jag har dock lite erfarenhet i att leta i annat än kyrkböcker, gärna tips om var jag kan finna handlingar rörande förmyndarskap. Är det häradsrätten?

För övrigt, tack för tipsen, jag hoppas det kan bringa ljus i mitt sökande. Det finns en hel del komplikationer att nysta i (bl a så är dotter Catharina 14 år då Sara dör, och dyker oförklarligt upp i Sya några år senare som fosterbarn till en Solbergabo som jag inte kunnat relatera till Sara).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna