ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pass till annan ort efter dom i rätten. Betydelse?  (läst 789 gånger)

2020-10-05, 12:19
läst 789 gånger

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Hej!
Min ana Åke Pehrsson var ofta i klammeri med rättvisan. I uppgifter från Malmö länsfängelse 1843 står att då han släpps får han "pass till Stora Herrestad" samt att han skulle skaffa sig "laga försvar" inom en månad. Flera gånger då han har åkt in kan jag se detta. Han får pass till olika orter. Har inte hunnit kolla allt än men i de fall där jag kontrollerat ifall han flyttat till omnämnda ort så har han inte gjort det.

Så därför undrar jag vad detta egentligen betydde? Var personen tvungen att flytta dit man fick pass eller kunde man välja annat ifall man hittade anställning?

2020-10-10, 09:52
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10480
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:13
    • Visa profil
    • Gensvaret
Kanske finns svaret i detta examensarbete från Lunds universitet:
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2335337&fileOId=2371501

På sidan 48 står bland annat följande om 1833 års försvarslöshetsförordning:

"Enligt 5 § kunde en försvarslös få ett pass med tillstånd att söka tjänst på en bestämd ort. Kraven var att denne skulle bege sig direkt till orten och genast anmäla sig hos myndigheten. Efter en månad fick personen, under förutsättning att denne betett sig på ett godkänt sätt, ett nytt pass till en ny ort. Detta fick upprepas ytterligare en gång och lyckades den försvarslöse inte få tjänst eller missbrukade sin frihet skulle han dömas till allmänt arbete eller korrektionsanstalt."

2020-10-11, 21:19
Svar #2

Utloggad Inger-Lise Riphagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 23:41
    • Visa profil
Tack Åke för ditt svar! Väldigt intressant att läsa. Min ana verkar inte tagit fasta på detta dock. Nu är han " försvunnen" igen så kanske bör jag fundera på ifall hans trots fått konsekvenser.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna