ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När födelseuppgift saknas i födelseboken.  (läst 1226 gånger)

2020-10-05, 11:43
läst 1226 gånger

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1590
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:04
    • Visa profil
Det händer då och då att en person saknas i födelseboken men är införd i husförhörsboken med födelseår.


Det ger mig anledning till en fundering om orsak att man missat att notera födelsen eller om barnet aldrig burits fram till dopet. Vem hade ansvar för att barnets födsel anmäldes till församlingen om det inte var föräldrarnas ansvar ?


I bland kan en födelse vara införd i födelseboken något år efter födelsen och det är rena turen att man i så fall finner den. Igen underlåtenhet av föräldrarna att anmäla, så vilka regler vad det som gällde egentligen?



Anders Jönsson

2020-10-05, 12:41
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det var ofta klockaren som man vände sig till för att boka tid för dop och begravning, och klockaren i sin tur noterade detta på en lös lapp som sedan lämnades till prästen. Och kanske skrev prästen själv bara en lös kladdlapp till att börja med om man vände sig direkt till honom. Och vid vigsel skulle lysningssedel utfärdas på stämpelpapper, och kanske skrevs de uppgifterna inte heller genast in i kyrkoboken.

Jag har flera gånger sett i visitationsprotokoll att biskopen förmanat präster att skriva in det i kyrkoboken som finns noterat i högar med lösa lappar, t.o.m. flera års lappar! När en del präster hade den "ordningen", så är det inte underligt att både födda, vigda och döda saknas i deras kyrkoböcker...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-05, 14:27
Svar #2

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1590
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:04
    • Visa profil
Det kan ju förklara att det ibland är lite rörigt i födelseböckerna när uppgifterna inte skrivs in i kronologisk ordning. Jag har också misstänkt att det kanske var klockaren som gjorde noteringarna.


Kyrkan hade ju stor makt över  församlingen i gången tid så de borde ju varit nog med att föra in alla uppgifter kan man tycka.


Mvh
Anders Jönsson

2020-12-02, 14:08
Svar #3

Utloggad Mattias Dahlqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-01-14, 23:54
    • Visa profil
Hej!

Ursäkta att jag spinner vidare i denhär tråden men jag har en fundering som knyter an lite till detta.

En källhänvisning till födelseboken är naturligtvis det allra bästa men hur gör man om just den volymen saknas (av okänd anledning). Räknas husförhörslängden som en fullgod källa i min forskning?

Med vänlig hälsning,

Mattias Dahlqvist

2020-12-02, 16:03
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man får använda de källor som finns, och göra en trovärdighetsbedömning av varje enskild källa. Det finns ju dessvärre kyrkoarkiv som har brunnit, och det därför inte heller finns husförhörslängder.

Visst finns det mycket fel i husförhörslängder landet runt, men det mesta stämmer ju faktiskt. Problemet med husförhörslängder är att uppgifterna där skrevs av från föregående längd, andra sidor i samma längd eller flyttattester, och för varje gång en uppgift skrivs av, så riskerar det att bli fel. Men i den husförhörslängd som är samtida med födelsen, så är ju uppgiften inte mindre trovärdig än den i födelseboken, eftersom man får utgå ifrån att noteringarna gjordes samtidigt.

Uppgiften i den samtida husförhörslängden kan t.o.m. ha gjorts långt innan noteringen i födelseboken, om prästen (som jag nämner i mitt förra inlägg) väntade med att skriva rent de lösa lapparna. Husförhörslängden skulle ju hållas aktuell hela tiden, eftersom den användes vid de årliga husförhören och som underlag för mantalslskrivningen.

Och det är en en vitt spridd myt att födelseboken är en primärkälla (förstahandskälla). Men så är det inte - utom för barn som fötts i prästgården...  :) Prästen fick ju uppgiften från familjen, direkt eller indirekt - i det sistnämnda fallet ofta via klockaren, som bokade tid för dopet - och det är ju den muntliga uppgiften som är primärkällan. Noteringen i födelseboken är därmed en andra- eller tredjehandkälla. (Dopdagen visste ju prästen själv, eftersom han förrättade dopet, men inte födelsedagen.)

Primärkälla är alltså inte detsamma som den första bevarade i en kedja av källor; primärkälla är den ursprungliga källan, oavsett om den är bevarad eller inte.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-03, 21:35
Svar #5

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1590
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:04
    • Visa profil
Jörgen, en intressan aspekt på födelsedatum.  Jag har alltid fått höra från släktforskningshåll att födelseboken är primärkällan och det datum som gäller. Här skrivs datumet in en enda gång och bör ju ligga närmast sanningen, men som du skriver den kan ju också vara felaktigt uppgiven. Husförhörsboken skrivs om med jämna mellanrum och var kanske inte alltid är så tydlig. I brist på födelsebok använder jag födelsedatum i den älsta husförhörsboken som källa med tydlig hänvisning. 

 
Anders Jönsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna