ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelse- och dödatum  (läst 901 gånger)

2020-10-04, 17:54
läst 901 gånger

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej!
Genom Internet Geni har jag fått fram ett par personer som är intressanta för mig, men jag har lite funderingar om deras födelse- och döddatum.

*Karin Eriksdotter; f. ca 1691 i Mattarbodum 2, Själevad, d. 26 maj 1763 i Leding 1, Själevad (Y län)

*Erik Eriksson; f. 06 januari 1686 i Nordsjö, Arnäs (Y-län), d. 24 oktober 1711, Mattarbodum 2, Själevad.

Jag har sökt Mattarbodum i Själevad, Björna och Trehörningsjö förs. på de datum som nämnts utan att finna dem.

Går det att få fram uppgifter om var och om deras födelse resp. döddatum, förutom Eriks födelsedatum som jag har funnit.?

Jag har haft kontakt med utfärdaren av uppgifterna, men de var nya även för honom.

Hälsning
Ove M

2020-10-05, 08:33
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6955
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 06:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Karins födelse finns inte i Själevads fb. Men eftersom hon finns i mtl 1709, kan den alltså vara 1693, okänt dock var. Föräldrarna kommer till Själevad först 1701. Dessutom förefaller dödsdatum vara fel. Hon bor i Mjösjö i Nordmalings församling 1763-67 hos sin son Eric Ersson men försvinner därefter (Nordmaling DII:1 24). Hon har ytterligare en son i Enköping (tunnbindaren Nils Siöholm), men jag har inte hittat henne där heller.Erik Nilsson (heter han väl? Karins man!) var båtsman med namnet Dragon och bör ha dött i Karlskrona. Det finns en bok om båtsmännen i Själevad som skrevs av Knut Lindersson för ca 50 år sedan. Datot kan finns där. Det saknas på gstromberg.nu. Oringinalhandlingen hittar du på Gävleborgs läns landskontor GIba:9 bild 130.

2020-10-05, 11:23
Svar #2

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej! Tack för all information om denna svårfångade person. Nu skall jag höra med mitt bibliotek om de kan skaffa fram boken du nämnde.

Hälsning
Ove M

2020-10-05, 12:44
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6955
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 06:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det kanske inte riktigt framgick, men du var ju på jakt efter var man kunde läsa när Erik Nilsson dog. Det kan finnas i Linderssons bok, men risken finns att Knut, liksom Olof Strömberg,  inte hittat datot. Någonstans i någon bokhylla har jag Linderssons bok, men jag betraktar den som obsolet. Han har hämtat sina uppgifter där de finns , dvs. på Gävleborgs och Västernorrlands släns landskontor. Sedan 70-talet har jag samlat uppgifter om Själevadsbåtsmännen (inte bara, naturligtvis) och skulle om viljan finns t.ex. hos Själevads hembygdsförening, kunna skriva och trycka en tjockare bok eftersom jag även granskat kyrkoböcker, domböcker, mantalslängder och många andra handlingar från både Själevad och grannsocknarna. Den källa du fick av mig är originalkällan till Erik Nilssons dödsår. Jag rekommenderar den istf Linderssons bok. Du kan läsa i den efter några knapptryckningar på datorn eftersom Gävleborgs läns landskontor finns i Riksarkivets "Digitala forskarsalen" under "Specialsök".

2020-10-05, 13:47
Svar #4

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej igen! Än en gång, tack för hjälpen. Det tog lite tid innan jag kom underfund med beteckningssystemet, men nu har jag hittat honom. 280 Erik Nils. Dragon avled 21 okt. Jag utgår att det är 1711 eftersom anteckningarna är daterade 20 januari 1712.

Hälsning
Ove M


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna