ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mattias Johan Pehrsson 1788-1861  (läst 1496 gånger)

2020-10-04, 16:58
läst 1496 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-05-11, 22:01
    • Visa profil
Hej,

Jag söker anor eller bakgrund till Mattias Johan Pehrsson. Han finns i AI:1 s.2, längst ned. Följande år dör han och finns i CI:1 bild 266/sida 1, förslagsvis född i april 1788. AI:1 och CI:1 är de enda kyrkoarkiven där jag har lyckats finna honom...

2020-10-04, 17:29
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5295
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 12:18
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den som finns nederst på sidan 3 i hfl-utdraget 1860 (AI:1) är en M. J. Persson. Men den som finns på sidan 1 av dödboksutdraget 1861 (C:1) är en J. P. Persson. Är du säker på att det är samme man?

Observera att ingen av dess källor är någon riktig kyrkobok. Det är bara maskinavskrifter av SCB-utdragen av husförhörslängden resp. dödboken. De riktiga kyrkoböckerna gick upp i rök när Tossene prästgård brann 1898.

Sotenäs Personhistoriska Förening har upprättat s.k. sockenlängder, som bygger på mantalslängderna, kompletterade med uppgifter ur andra källor. Sockenlängderna har fotograferats av Arkiv Digital.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-04, 17:43
Svar #2

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-05-11, 22:01
    • Visa profil
Den som finns nederst på sidan 3 i hfl-utdraget 1860 (AI:1) är en M. J. Persson. Men den som finns på sidan 1 av dödboksutdraget 1861 (C:1) är en J. P. Persson. Är du säker på att det är samme man?

Observera att ingen av dess källor är någon riktig kyrkobok. Det är bara maskinavskrifter av SCB-utdragen av husförhörslängden resp. dödboken. De riktiga kyrkoböckerna gick upp i rök när Tossene prästgård brann 1898.

Sotenäs Personhistoriska Förening har upprättat s.k. sockenlängder, som bygger på mantalslängderna, kompletterade med uppgifter ur andra källor. Sockenlängderna har fotograferats av Arkiv Digital.
Att jag inte märkt det... Persson i husförslängden är i alla fall fadern till min ana, men huruvida Persson i dödsboken är rätt vet jag inte. Åldersmässigt stämmer han och han dör även i skattegården.

2020-10-04, 17:51
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5295
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 12:18
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sonen som han bor hos heter ju Johan Petter, så prästen har väl troligen av misstag skrivit hans initialer i dödboksutdraget. Mattias Johan saknas ju också i den riktiga husförhörslängden som börjar 1861 (AI:2, uppsl. 16).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-04, 18:28
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5295
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 12:18
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jodå, det var Mattias Johan Persson som dog den 13/4 1861, enligt bouppteckningen som förrättades den 22 i samma månad (Tunge m.fl. HR FIIa:26, s. 1253; https://app.arkivdigital.se/aid/v65933.b639.s1253).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-04, 18:49
Svar #5

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-05-11, 22:01
    • Visa profil
Jodå, det var Mattias Johan Persson som dog den 13/4 1861, enligt bouppteckningen som förrättades den 22 i samma månad (Tunge m.fl. HR FIIa:26, s. 1253; https://app.arkivdigital.se/aid/v65933.b639.s1253).
Han verkar inte ha varit född i eller omkring Askum. Av de som har tillgång till Sotenäs rekonstruerade register och laddat upp sin släktforskning online, har Mattias Johan Persson okända föräldrar och okänd födelseplats medan andra led går tillbaka till 1600-talet.

2020-10-04, 19:08
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5295
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 12:18
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu behöver hans föräldrar inte vara omöjliga att hitta bara för att det inte står i sockenlängderna var han kom ifrån. De längderna innehåller inte allt som går att hitta i alla hyllmil med handlingar i arkiven...  :) Inte är de felfria heller, så ta uppgifter från både 1600-talet och senare som forskningstips tills du vet vilka källor uppgifterna kommer ifrån - och har kollat dem själv...

Hans hustru Anna Brita Johansdotter dog den 27/7 1847, och bouppteckningen förrättades den 4/10 samma år (Tunge m.fl. HR FIIa:21, s. 1262; https://app.arkivdigital.se/aid/v65928.b1280.s1262).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-05, 09:24
Svar #7

Utloggad Åke Öster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-06, 21:03
    • Visa profil
Det verkar ju som denne Mattias Johan Persson var dräng hos Anna Brittas far, Johannes Olsson på Frälsegården, min anfader, som dog 1815.
Askum (O) SNL:16 (1810-1820) Bild 101 / sid 42.
Han gifte sig då med änkan Maren Olsdotter. Hon dog ganska snart, troligen inom ett år. Då gifte han sig med dottern Anna Brita och köpte Skattegården 1819.
Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) AIa:82 (1817) Bild 5110.

Han hade sedan flera trätor i tinget med Lars Olsson i Bratteby, som var förmyndare för Johannes Olssons omyndiga barn, om olika saker......
Åke Öster

2020-10-05, 14:24
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5295
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 12:18
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Köpet av 1/8 mtl Store Askum Skattegård (eller Kronogård, som den hette tidigare) finns i uppbudsprotokollet i samband med det första uppbudet vid sommartinget 1819 (§ 4; https://app.arkivdigital.se/aid/v550956.b6970).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-06, 22:17
Svar #9

Utloggad Åke Öster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-06, 21:03
    • Visa profil
Man kan ju undra varför Lars Olsson blev förmyndare för Maren Olsdotters barn när Mattias Johan Persson var deras styvfar....

men förklaringen finns i en bouppteckning 1805 efter Olof Jonasson i Bratteby (som ju inte ligger långt från Askum) (Tunge ......  FIIa:12 sid 241).
Där framgår där att Lars Olsson var bror till Maren Olsdotter. Han tyckte kanske att Mattias Johan var en uppkomling; i vilket fall verkar de inte ha
varit särskilt goda vänner.
Åke Öster

2020-10-06, 22:42
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5295
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 12:18
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det var det normala att en släkting på den avlidna förälderns sida blev förmyndare. Och speciellt om båda föräldrarna var döda, så gällde det att försäkra sig om att ingen styvförälder försnillade arvet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-13, 18:25
Svar #11

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-05-11, 22:01
    • Visa profil
Det finns även andra avlägsna släktingar som har forskat på detta led utan att kunna spåra Mattias Johan Persson. Märkligt... Hade han varit född i eller omkring Askum borde man kunna ha hittat honom.

2021-11-08, 15:45
Svar #12

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-05-11, 22:01
    • Visa profil
Det här är en svårt nöt att knäcka. Jag har hittat en eventuell bror till Mattias, Petter Persson född 1791, men det är väldigt hypotetiskt. Han står under Askum Frälsegård från 1817 (SNL:16 sid 42).

Jag har även gått igenom SNL:16 för att hitta Mattias åren före 1815, då han kommer som dräng till Stora Askum. Det verkar som att han 1812 är dräng hos hamnfogde Anders Asmundsson i Hovenäset Fiskeläge (SNL:16 sid 41).

Mattias är ett vanligt namn i Askum, det finns en Mattias på nästan varje sida, men bara den i Hovenäset stämmer överens med efternamn (eller avsaknad av det) och födelsedatum.

Mattias finns då belagd i Askum från 1812, men någonstans måste han ha funnits innan dess eftersom SNL:16 börjar 1810, och inte verkar det vara Askum!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna