ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder  (läst 1553 gånger)

2020-10-04, 16:23
läst 1553 gånger

Utloggad Bo Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 16:33
    • Visa profil
Hej. Vad betyder de olika kolumnerna som hushållet indelas i
M.v.h.
Bo G

2020-10-04, 16:40
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Det brukar stå på någon av de första sidorna i längden.
Oftast är det antal personer av en viss kategori i hushållet, t.ex. man, hustru, söner, döttrar etc.

2020-10-04, 16:41
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kolumnrubriker brukar finnas i början av längden.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-04, 16:44
Svar #3

Utloggad Bo Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 16:33
    • Visa profil

2020-12-12, 18:19
Svar #4

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1247
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:17
    • Visa profil
Hej,

I Harg socken mantalslängd 1745 tror jag det står på en rad "dess broder finns under information" (se länk nedan och bifogad bild). Trots letande i samma mantalslängd har jag inte hittat någon sida med information, vare sig om brodern eller någon annan generell "informationssida". Kan det ha funnits bilagor till mantalslängderna med bland annat "övrig information"? Finns dessa eventuella bilagor bevarade och arkiverade?

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0005330_00054#?c=&m=&s=&cv=53&xywh=2382%2C1826%2C2346%2C1113

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2020-12-12, 21:15
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

2020-12-14, 14:30
Svar #6

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1247
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:17
    • Visa profil
Tack Eva för svaret!

Den tidigare diskussionen har lett mig till att fundera vidare över ämnet.

Personen i fråga nämns som "broder" i mantalslängden, men tycks inte vara mantalsförd med vare sig namn (eller står det "dess broder Jöns"?) eller med något "nummer/etta". Bör detta betyda att han var under 16 år (hans broder på raden ovan var 36 år enligt födelseuppgift funnen i hfl), eller kan det betyda att personer mellan 16 och 63 år inte mantalsfördes om de var "under information"? (Naturligtvis finns möjligheten att han var över 63 år, men jag hoppas jag inte anses som "fördomsfull" om jag sållar bort den tolkningen.)

Brodern på raden ovan var länsman. Är det troligt att brodern på raden under, han som var "under information", utbildade sig till länsman (mantalslängden är från 1745)?

Vad är anledningen till att brodern "under information" omnämns över huvud taget i mantalslängden, då han inte tycks ha blivit beskattad (ingen etta finns vare sig på raden med med honom eller på raden ovan med brodern)? Kan det bero på att brodern på raden ovan betalade för utbildningen och därför fick något slags skatteavdrag?

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-12-14, 14:47
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Kan åtminstone bidra med samma uppgift i Arkiv Digitals version samt en från året före. :)
Länsstyrelsen i Stockholms län II, Landskontoret (AB) EI:31aa (1745) Bild 1180 / sid 251 (AID: v432165.b1180.s251, NAD: SE/SSA/1452A)
Länsstyrelsen i Stockholms län II, Landskontoret (AB) EI:29a (1743) Bild 1140 / sid 109 (AID: v432160.b1140.s109, NAD: SE/SSA/1452A)

2020-12-14, 16:58
Svar #8

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1247
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:17
    • Visa profil
Tusen tack Eva!!
/Jan

2020-12-14, 20:43
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Personer som inte är över- eller underåriga (och därför inte generellt befriade) står med i längden, och så finns det en marginalnotering om varför de inte betalar, något som fogden behövde redovisa.

Varför han inte betalade vet jag inte säkert, men en inte alltför vild gissning är att det beror på att han inte hade någon lön.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-15, 09:42
Svar #10

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1247
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:17
    • Visa profil
Tack Jörgen för informationen!

Hoppas jag kan få passa på att ställa en till fråga angående mantalslängder.

Jag har noterat att det ibland står skrivet "mod" till höger om ettan som bör indikera hustru. Frågan om detta har ställts tidigare här på Anbytarforum (bla? av mig), men svaret att det betyder moder till personen vars namn är skrivet på samma rad har inte övertygat mig. Mitt tvivel bygger på observationer där det tex kan finnas, i samma mantalslängd, en mantalsförd pappa till personen på vars rad det står "mod". Bör inte mamman vara mantalsförd på samma rad som pappan i de fallen? (...såvida det inte fanns skäl för mamman att bo hos sonen istället för hos maken.)

Jag har funderat på om "mod" kan betyda att hustrun/kvinnan antingen var gravid eller hade fått barn (nyligen) under föregående år. Det skulle naturligtvis vara möjligt att kontrollera denna "hypotes" genom att jämföra "mod" i mtl med information i födelseböcker, men det är ju enklare att ställa frågan här på Anbytarforum. ;)

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-12-15, 10:19
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Släktskap brukar, precis som i husförhörslängderna, anges i förhållande till hushållsföreståndaren.

Exakt hur längderna är uppställda kan variera både mellan olika fögderier/skrivare och över tid. Ofta (jag säger "ofta", så har jag inte sagt för mycket...  :) ) anges det med en 1:a i kolumnen till vänster om namnet, eller ibland till höger (kolla kolumnrubriken), var ett hushåll (även kallad rök eller matlag) börjar; under en period var det nämligen också en avgift per matlag, som gick till att bekosta häradsrätternas utgifter (matlagskolumnens rubrik kan därför också vara "häradsrätter"). Bara för att personer står på olika rader under varandra, så betyder det alltså inte nödvändigtvis att de tillhör olika hushåll.

Fr.o.m. 1766 års mantalslängd skulle "alla som liv äga", alltså också över- och underåriga, stå med i längden. Det var väl lite si och så med hur det följdes, men det kan då finnas olika rader för betalande och icke betalande. Så om far och mor står på olika rader, så betyder alltså inte det att de bodde åtskilda; det kan helt enkelt vara så att bara en av dem betalade mantalspenning. Men för att avgöra hur det ligger till i det enskilda fallet, så behöver man titta närmare på just den familjen och kanske också följa den genom åren.

Jag har f.ö. själv stött på åtminstone ett fall där en ogift son tagit över gården, men modern är ung nog för att betala och har då notering i hustrukolumnen, medan den överårige fadern står bland de icke betalande. Sedan ska man inte alltid ta "fader" och "moder" bokstavligt. Det händer ofta att det i själva verket är svärfar och svärmor. Precis som en "dräng" eller "piga" inte sällan är en bror eller syster.

Det som noteras i längderna är sådant som har betydelse för syftet med längden - att driva in skatten. Så om hustrun var gravid, så är det inget som står där. Det noterade ju inte ens de nitiska prästerna i husförhörslängderna - men möjligen i sitt minne...  :)

Mer fakta finns här: Mantalspenning och mantalslängd.
 
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-15, 21:22
Svar #12

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1247
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:17
    • Visa profil
Tack igen, Jörgen, för ett informationsrikt svar!!

Att "mod" kan betyda svärmoder hade jag inte tänkt på, och det kan förklara de observationer jag har gjort. Inte tänkte jag heller på att det naturligtvis inte var av vikt vid beskattning huruvida någon var gravid eller inte.  :-[  ;D

I länken, som du klistrade in, står att bland annat studenter var befriade från mantalspenningen under kortare eller längre tid.

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna