ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsmansrulla: död eller inte?  (läst 1047 gånger)

2020-10-03, 22:42
läst 1047 gånger

Utloggad Mattias Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 22:59
    • Visa profil
Hej,
Jag behöver (återigen) hjälp med att läsa båtsmansrullor. På följande "Specifikation"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0069344_00120

kan man se att många båtsmän dog (det var krigstider) men ibland står det något annat som jag inte kan tyda. Se t.ex. ordinarie båtsman 116 och fördubblingsman 105, båda från Norrala. Kan någon se vad det står i kolumnen till höger?

Dessutom skulle jag vilja få hjälp med att komplettera/korrigera min läsning av rubriken:

"Specifikation för första västra Norrlands Compagniet ... båtsmanslag som till ... dato är ..."

2020-10-03, 23:53
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
På de båda tror jag det står "Collegij. afsk.", det vill säga avskedad.

Rubriken tror jag lyder: "Specification på 1sta wästre Norlands Compagniet och dhät manskap som till närwarande Dato är afgångne; nemb:"

2020-10-04, 00:32
Svar #2

Utloggad Mattias Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 22:59
    • Visa profil
Tack Kalle!
Du har säkert rätt. På ordinarie båtsman 81 står det alltså "Collegij afskied", eller? Vad är det förresten för ord/bokstav/förkortning som kommer före datumet (20 juni i detta fall)?

Jag läste någonstans att "avsked" betydde att båtsmannen lämnade sin tjänst efter väl utförd tjänst, och alltså inte blev akskedad i dagens bemärkelse. Stämmer detta? Och vad syftar " Collegij" på?

Mattias

2020-10-04, 00:47
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Collegij var helt enkelt Amiralitetskollegium, ämbetsverket som styrde marinen. Och ja, avsked var säkert på grund av sjukdom, ålder eller annat, inte att de fick sparken. Just i denna epok tror jag knappt ens det var möjligt att få sparken, Karl XII behövde allt manskap han kunde få tag på.

Bokstaven före datum har jag alltid tolkat som d, alltså förkortning för den. Vet inte om det är rätt, men man ser det överallt i kyrkböcker och domböcker och andra böcker.

2020-10-04, 02:25
Svar #4

Utloggad Mattias Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 22:59
    • Visa profil
Tack igen, Kalle.
När jag ändå frågar: skulle du (eller någon annan) kunna tyda texten överst till höger (innan Gefle Stads) på
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0069345_00271
och sedan:
uppe till höger på bild 277,
uppe till höger på bild 278
nere till höger på bild 283.
Det verkar ju ha varit ett rejält manfall i kompaniet!



2020-10-04, 09:47
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Ja, det var mycket manfall. Orsaken är väl den som antyds i sista stycket, 1710 års farsot, det vill säga pesten.

Efter Specificerade Manskap af 1sta wäster norlands Compagniet äro uti innevarande åhr 1710, sedan uppfordringen förleden wåhras, och till Dato afgångne, som följer 
 
Hädan efter kan sig i detta måhlet innan åhrets slut tilldraga skall (foder i hämmat?) gifwas wijd handen. Datum Carlscrona d. 17 December Anno 1710
 
Specification å Efterskrefne manskap af 1sta wistra Norlands Compagnie ordinarie och fordublings båtsmän hwilcka sedan den förrige ingifne rullan af d: 15 December 1710 äro genom döden afgångne nemb:
 
Sådan affgångh på första westernorlands compagnie, är beklageligast förlupen, sedan den förra avvgånglestan öfwerskickades d. 17 Decemb: anno 1710. och som, gudh bättre, dhen swåra fahrsoten icke ännu uphörde, skall framdeles Rulla och specification upsändas, på den affgångh som här efter skickas Datum Carlscrona d 4 februari anno 1711

2020-10-04, 15:17
Svar #6

Utloggad Mattias Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 22:59
    • Visa profil
Tack igen Kalle!
Det var uppenbarligen svåra tider, som sätter dagens problem i perspektiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna