ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elsa Eriksdotter  (läst 727 gånger)

2020-10-03, 17:25
läst 727 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Hej!

Har det lite rörigt här på ett ställe, det är delvis lässvårigheter men även andra problem...

Elsa Eriksdotter dör 11 Nov 1758 och enligt dödsnotisen (CI:3, s. 145) är hon 39 år gammal. Tyder alltså på födelseår ca 1719.

När hennes mor dör 1737 så finns enligt bouppteckningen 3 barn i livet:

Sonen Anders Eriksson är 20 år och född 1718 (CI:1, b. 122). Stämmer alltså överens med födelseboken.

För döttrarna är det rörigare. Tyvärr har man rört till det på de här raderna med en massa överstrykningar och ändringar. Vad jag kan se så står Elsa med, men stavas med två "l". Hon är dock 14 år gammal, och skulle då vara född ca 1723 vilket inte stämmer med dödsnotisen. Vad den andre dottern heter lyckas jag inte lösa alls.

I födelseboken CI:1, b. 156 finns ett syskon som föds 1722 och verkar heta Elna. Det skulle kunna vara Elsa, men om åldersskillnaden mellan systrarna i bouppteckningen stämmer så skulle i så fall systern födas 2 år senare, och då föds istället en bror som heter Nils (CI:1, b. 161). Några andra födelsenotiser har jag inte hittat, tyvärr finns det en lucka 1719-20.

Frågor:

- Skulle någon kunna tyda de fyra raderna i mitten på moderns bouppteckning till mig? Framför allt vill jag naturligtvis veta vad den yngre systern kan heta.

- Heter barnet som föds 1722 Elna eller Elsa?

Min teori är lite att det kan vara Elna som föds 1722 och som är systern i bouppteckningen. Elsa skulle då vara född två år tidigare, i luckan i födelseboken 1719-20, vilket skulle stämma med dödsnotisen. Å andra sidan så stämmer i så fall inte åldern på systrarna i mammans bouppteckning.  :o

Tips och teorier naturligtvis hemskt välkomna.




2020-10-03, 18:34
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
...ännu lifwet äro En sohn
och 2 döttrar Nembligen Sonen Anders Erichs-
son på 20de året och döttrarna Ellsa
på det 14de året samt Ellna Erichsdotter på det 12te
året gammal... 

2020-10-03, 22:00
Svar #2

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej Åke!

Det du söker är någon form av rak bevisning där det står i klartext att Elsa Eriksdotters föräldrar är si och så. Det är möjligt att det finns, men just nu vet jag inte var.

Däremot så finns gott om kontextuell bevisning t.ex. att folk förekommer hos varandra som dopvittnen.

I fallet med Elsa Eriksdotter så är moderns bouppteckning knepig då man underdrivit döttrarnas ålder. Jag ser att fadern blir dessa döttrars förmyndare. Måhända det av denna anledning fanns ett intresse att dra ner åldern.

Elsa Eriksdotters bouppteckning 1758 ger inte särskilt mycket - fadern blir förmyndare, men väl hennes man Tyke Åkessons bouppteckning året efter 1759. Det finns alltså innestående barnagods i boet i form av barnen till Elsa Eriksdotters mödernearv.

För sonen Anders träder Anders Eriksson i Härröd in.
För sonen Åke träder Anders Olsson i Pärup in.
För dottern Bengta går hennes tillkommande man in.

Det intressanta här är relationerna Anders Eriksson i Härröd och Anders Olsson i Pärup blev gift 1744 i Hörby med pigan Elna Eriksdotter i Härröd.

Det är alltså dessa två som går in och tar över barnagods för Elsa Eriksdotters barn i Tågarp, som även hon vid sin vigsel hade hemort Härröd.

Så väldigt starka indicier för en syskonskara Anders, Elsa och Elna med en Erik till fader. Alla tre har koppling till Härröd.

Nu kikar vi på Margaretha Nilsdotters bouppteckning.

Hon bodde i Härröd.
Hon var gift sedan 1716 med Erik Andersson,
Hon har tre barn på bouppteckningen; Anders, Elsa och Elna.

Är detta en slump?

Nä, det är ingen slump.

 

2020-10-03, 22:47
Svar #3

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
samt Ellna Erichsdotter på det 12te
året gammal... 


Tack så oerhört mycket för hjälpen (som vanligt)! Jag hoppades lite på det men fick inte ihop "n"-et i Ellna. Det ser mer ut som "Ellila" eller nåt...

2020-10-03, 22:52
Svar #4

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Tack Paul så jättemycket för all info. Jag är lite dålig på hur arvsbitarna funkade så där har jag (också) lite att lära mig.

I fallet med Elsa Eriksdotter så är moderns bouppteckning knepig då man underdrivit döttrarnas ålder. Jag ser att fadern blir dessa döttrars förmyndare. Måhända det av denna anledning fanns ett intresse att dra ner åldern.

Det kan det naturligtvis vara. Hennes verkliga ålder skulle ju vara 17-18 år och då ser det ju lite annorlunda ut med ev. förmyndarskap.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna