ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domar  (läst 542 gånger)

2020-10-02, 23:47
läst 542 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,


Jag är på min farmors släkt och forskar och hittar att det är flera här som har blivit dömd och på olika platser runt om i Sverige . I Visby för otal 1890, någon äktenskapsbrott (tror jag) 1882 och att personer har rymt hösten 1882 i Stockholm.


Hur gör jag för att hitta vad de har hittat på?
Jag har enbart sökt bland husförhör, födda, döda, vigsel och flyttböckerna tidigare så detta är något nytt för mig.


Hälsningar Johanna

2020-12-11, 23:43
Svar #1

Utloggad Åsa Näsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 09:04
    • Visa profil
Hej!

Dels kan du hitta det i respektive områdes rådhus- och magistraträtt, för Visby så hittar du det här: https://sok.riksarkivet.se/digitala-arkiv?Arkivsok=visby&EndastDigitaliserat=false&Lan=0&Arkivtyp=Domstolsarkiv

De finns så klart även (delvis) på Arkiv Digital. I serie A1 gissar jag på att du borde hitta det du letar på. (Jag är inte bra på detta men har själv letat på detta vis.) Serie A2 är också ett bra tips.

Ett annat sätt är att titta i Polisunderrättelser. Arkiv Digitals blogg förklarar hur man går tillväga här: http://blog.arkivdigital.se/polisunderrattelser/polisunderrattelser-hos-arkivdigital/

Och har du Arkiv digital så finns dessa att söka i. De finns inte scannade på Digitala forskarsalen (inte vad jag sett i alla fall) utan får då läsas på läsesal.

Lycka till!

/Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna