ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AD Bollebygd C:4 s.169 Anna Britta i Stenkulla  (läst 615 gånger)

2020-10-02, 13:27
läst 615 gånger

Utloggad Eva Alfredsson

  • EJA
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 15:35
    • Visa profil
Hej

I Bollebygd AI:3  Stenkulla s.107 står AnnaBritta som dotter under Torpare Anders Gustafsson med kommentarer som jag inte förstår …? 1827
I Födelseboken (ArkivDigital: Bollebygd (P) C:4 (1785-1822) Bild: 70 Sida: 169) står Anders Gustafsson som fadder.
Där finns även en kommentar som jag inte kan tolka (upptages ej i tabellen som ? )  och därför skickar med.

Hoppas få hjälp med tolkningarna.
Mvh
Eva
Eva JA

2020-10-02, 16:45
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kommentaren vid Anna Britta i husförhörslängden AI:3 är först "v." som lär betyda att hon är vaccinerad (samma notering finns också på hennes syskon). Därefter är det inte lätt att se vad som står under det tjocka strecket, mer än att årtalet troligen är 27. Sist står "någ." som förmodligen är en förkortning för "någorlunda", vilket lär vara hennes kristendomskunskap eller läskunnighet.

I födelseboken står mycket riktig "upptages ej i tabellen" plus något svårtolkat. Detta måste gälla de uppgifter som prästen sände till Tabellkommissionen (Statistiska Centralbyråns föregångare) för dess befolkningsstatistik. Kanske bodde föräldrarna inte i socknen? Fadern Anders Andersson står som stadssoldat. Om de egentligen hörde hemma någon annanstans, skulle de väl inte tas med i statistiken här.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-02, 17:17
Svar #2

Utloggad Eva Alfredsson

  • EJA
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 15:35
    • Visa profil
Eftersom Torpare Anders Gustafsson *1777 står som fadder i Anna Brittas dopbok och jag sedan finner att hon står skriven som dotter i familjen (AI:3 s.107)
Senare finns hon även i familjen (AI:4 s.117)
Funderade på om anteckningen handlar om att hon blev fosterbarn eller ngt liknande.

// Eva
Eva JA

2020-10-02, 17:25
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är inte den Anna Britta. Anders Gustafssons egen dotter finns på nästa sida (170), född den 22/7, samma datum som i husförhörslängden.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-10-02, 17:45
Svar #4

Utloggad Eva Alfredsson

  • EJA
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 15:35
    • Visa profil
Stort Tack!
Jag får hålla ögonen öppna lite bättre!

// Eva
Eva JA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna