ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjömanshus för pensionärer  (läst 592 gånger)

2020-09-30, 15:03
läst 592 gånger

Utloggad Birgitta Olander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2020-11-28, 09:47
    • Visa profil
Om min farfarsfar, sjökapten Anders Reinhold Wijk, antecknas i Vasa församlings församlingsbok ”avförd 1/1 1934 Inskr å Gbgs sjömanshus nr 86”. Vad innebär detta?


Han var född 1850, gick till sjöss vid 12 års ålder, avlade kaptensexamen 1876. Han måste väl då ha varit inskriven i Göteborgs sjömanshus eftersom han var skriven i Gbg hela tiden. 1934 var han 84 år och jag tycker mig ha läst att sjömanshusen fungerade som pensionsstöd eller något sådant. Kan det stämma? Han bodde kvar på samma ställe i Vasa församling till sin död 1942 men ”avfördes” alltså ur församlingsboken.

2020-10-27, 15:38
Svar #1

Utloggad Birgitta Olander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2020-11-28, 09:47
    • Visa profil
Efter några veckors idogt grävande i Göteborgs sjömanshus arkiv har jag nu kommit fram till svaret på min fråga (och lärt mig massor om administrationen av sjömän). Svaret är att man i församlingsboken helt enkelt fört in den information som sjömanshuset vidarebefordrat från farfarsfars mönstringsblad. Han är alltså avförd från sjömanshuset, inte ur församlingsboken. 🙂 Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna