ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magnét alias Kihlberg?  (läst 2585 gånger)

2020-09-30, 13:22
läst 2585 gånger

Utloggad Gabriela Hollmann Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 12:42
    • Visa profil
Hej alla.

Kan någon hjälpa mig att hitta Jonas (längst ner) pappa?. Min Morfarsmor
Elin Matilda (född Magnét) Eriksson
född 10 JUNI 1868 i Hannäs, Kalmar
död 6 JULI 1955 i Nockeby, Stockholm

Hennes pappa hette
Carl Otto Magnét
född 29 SEP 1829 i Ukna, Kalmar län
död 29 APR 1888 i Michigan, USA

Hans pappa hette
Jonas Magnét (Soldat)
född 11 NOV 1783 i Dalhem, Kalmar
död 14 FEBR 1867 i Ukna, Kalmar län

Problemet är därefter då jag söker på Jonas far. Enligt vad jag kan se så hette han Kihlberg och inte Magnét i efternamn vilket jag tror är fel. Har alltid fått höra att vi härstammar från Jacques (Jacob) Magnét men får inte ihop detta. Någon som har information hur det kan hänga ihop?

Vad som står om pappan Jonas Magnét eller Kihlberg (????)
Jonas Kihlberg
född 1747 i Stormbo, Hageberg, Hallingeberg, Kalmar
död 13 APR 1821 i Dalhem Kalmar Län

2020-09-30, 16:45
Svar #1

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:00
    • Visa profil
Gabriela!

Jonas Eriksson Kihlberg f. 1746 (ej 47)-03-28 i Hageberg, Hallingeberg
far: Erik Åman, kyrkoväktare, soldat
mor: Annica Jönsdotter
Hallingeberg (H) C:3 (1721-1746) Bild 63 / sid 117, aid: v38967.b63.s117
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0027418_00066
 
Jonas med familj och syskon:
Hallingeberg (H) AI:1 (1730-1763) Bild 157 / sid 299, aid: v22270.b157.s299
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0027391_00157

Bouppteckning efter Jonas mor Anna Jonsdotter:
Tjust häradsrätt (H) FIIIa:21 (1793) Bild 78 / sid 123, aid: v78803.b78.s123
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0112028_00078

Noteringar i Centrala Soldatregistret:
http://soldat.elektronikhuset.it/dbrecord.sv.aspx?id=291181#tabs-1
http://soldat.elektronikhuset.it/dbrecord.sv.aspx?id=293876
http://soldat.elektronikhuset.it/dbrecord.sv.aspx?id=492822

Mvh Anita Aronsson

2020-09-30, 19:48
Svar #2

Utloggad Gabriela Hollmann Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 12:42
    • Visa profil
Tack Anita :)

De tre sista länkarna fungerar tyvärr inte.
Frågan är varför Jonas Kihlbergs son heter Jonas Magnét. Varför har han Magnéts efternamn?
Min döda mormor är begraven i Magnétska graven i Kalmar men hon är tyvärr död och ingen kan förklara det.

2020-09-30, 22:46
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Som soldat tog man inte ett namn.  Man fick det av regementet. Hans ev farfar och far, Åhman och Kihlberg, hade också namn som de fick som soldater.
Svårt att säga hur det var med Jonas Magnét.  Jacob Magnét var i Åbo vid universitetet 1782, och kanske även delar av 1783, så snålt om tid för honom att bli far till Jonas.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-10-01, 18:32
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Ingen koppling finns till släkten Magnét i Kalmar. Elin Matilda Magnét (1868-1955) var dotter till statdrängen och inhysesmannen Carl Otto Magnét (1829-1888); hans far, Jonas Magnét (1783-1867), var soldat för Fuld i Ukna sn, som vid tillträdet till roten 1810 (Kalmar reg., Överstelöjtnantens kompani, nr 20) hade erhållit soldatnamnet Magnét. Hans föräldrar var ovedersägligen korpralen Jonas Eriksson Kihlberg o.h.h. Catharina Johansdotter.

2020-10-01, 19:02
Svar #5

Utloggad Gabriela Hollmann Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 12:42
    • Visa profil
Tack så mycket för alla svar!
De har varit till ovärderlig hjälp  :-*

2020-10-01, 19:31
Svar #6

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 335
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:00
    • Visa profil
Gabriela!

Enligt ”Begravda i Sverige” utgiven av Sveriges Släktforskarförbund är Elin Matilda Eriksson f. Magnét begravd på Stockholms norra begravningsplats, avd. 1, kv. 10A, nr. 392 (urna, nr 4 i graven). Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1).

Hon är person nr. 4 av ”sökträffarna” på denna länk:
https://etjanster.stockholm.se/Hittagraven/home?searchText=elin+matilda+eriksson+&type=&searchType=1&cemeteries=22

Mvh Anita Aronsson

2020-10-02, 06:45
Svar #7

Utloggad Gabriela Hollmann Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 12:42
    • Visa profil
Kollar vidare i historien och är inte så säker på att Magnét är ett soldatnamn som Jonas blev tilldelad, låter knappast som ett sådant namn. Tror ändå att Magnétfamiljen är inblandad. Ser också att min farfar bodde på Björneborgs Herrgård ett par år i barndomen och att de var tämligen välbemedlade och då är det inte troligt att det kom från någon soldatfamilj bakåt i tiden. Får forska vidare i gamla familjepapper. Är ett roligt mysterium :)

2020-10-03, 17:44
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Men din farfar var född i Bremen, Tyskland, och har ingenting med Magnét att göra.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-10-03, 19:42
Svar #9

Utloggad Gabriela Hollmann Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 12:42
    • Visa profil
Menar ju morfar. Dumma mobil  :D

2020-10-03, 21:41
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, det är ju via morfars mor du har anlinjen till Magnét.
Men det var morfars styvfar Eriksson som påbörjade klassresan. Han var son till en torpare från Stora Mellösa i Närke.  Blev skohandlare trots små ekonomiska möjligheter, och såg till att styvsonen Gustaf Adolf först blev kontorist, sedan skohandlare - och att han sedan kunde gå vidare i branschen. 

Din morfars mor var dotter till en familj som var statare och hade i stort sett inga ekonomiska möjligheter.
Jag tycker att du ska lägga dina släktpapper åt sidan ett tag, och börja forska själv med utgångspunkt från dina föräldrar. 
Du kommer att finna en spännande och intressant historia, för varje generation.
De allra flesta av oss som forskar har en liknande historia - och jag lovar dig att du inte kommer att bli besviken  :)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-10-04, 06:33
Svar #11

Utloggad Gabriela Hollmann Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 12:42
    • Visa profil
Hej igen.
Min morfar var inte skohandlare  det vet jag.
Han startade ett företag som gjorde skottsäkert glas, först i Rosenberg .
Min mormor tog över och företaget flyttades till Kalmar efter hans bortgång.

2021-02-08, 13:48
Svar #12

Utloggad Gabriela Hollmann Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 12:42
    • Visa profil
Nu har jag fått lite mer klarhet i hur Jonas Magnét hänger ihop med familjen Magnét :)
Förhållandet tycks vara att Johan Frans (tab. 1) yngsta son Joseph, född 4 aug 1766 i Lund lyckliggjorde en flicka redan som 17 årig yngling i Linköpingstrakten, troligen Idingsta.

Gossebarnet föddes i Dalhems socken 18 nov 1783 och döptes till Jonas och fick sin uppväxt hos en familj Kihlberg bosatt i Grinekulla i Dalhem. Jonas blev ej adopterad utan behöll namnet Magnét.

Då är ju frågan vem Jonas mamma var. Var det Catharina Johansdotter som gifte sig med Jonas (Ericsson) Kihlberg efter Jonas Magnéts födelse? Svårt att få klarhet men nu har jag hittat så mycket bevis på att Jonas pappa verkligen var Joseph Magnét och det är kul. Här bifogar jag ett litet beskrivande bevis i alla fall.

2021-02-11, 23:52
Svar #13

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Menar du alltså att det står fel i bifogade födelsenotis?



2021-02-12, 05:48
Svar #14

Utloggad Gabriela Hollmann Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-05-03, 12:42
    • Visa profil
Hej :) Om modern som efter en flyktig affär med Joseph Magnét dog vid förlossningen eller lämnade ifrån sig barnet och Kihlbergs tog in Jonas som fosterbarn så är det inte så konstigt att Kihlbergs står som föräldrar. Har hittat lite uppgifter om att det kanske var så. Det kan också vara så att efter affären med Joseph så gifte sig Jonas mor Catharina med Kihlberg innan födelsen (vilket inte var ovanligt på den tiden) så att Jonas Kihlberg står som fader i kyrkböckerna. Jag rotar vidare :)

2021-02-12, 07:54
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kollar vidare i historien och är inte så säker på att Magnét är ett soldatnamn som Jonas blev tilldelad, låter knappast som ett sådant namn. Tror ändå att Magnétfamiljen är inblandad

Om man tycker att ett namn "låter" som ett soldatnamn kan inte vara avgörande för om man ska tro att det är ett sådant. En soldat kunde heta precis vad som helst. Det finns t.ex. soldater som heter Punkt och Slut för att de var soldater för de sista rotarna i kompaniet.  :) Ett annat tjusigt soldatnamn är Död... Det finns helt enkelt ingen gräns för vad en soldat kunde heta.

Svårt att få klarhet men nu har jag hittat så mycket bevis på att Jonas pappa verkligen var Joseph Magnét och det är kul. Här bifogar jag ett litet beskrivande bevis i alla fall.

Här har du lagt in en bild med ett brev från Kalmar Juridiska Byrå. När är det brevet daterat? Det är nog en stund sedan, eftersom där står att "för kyrkoarkivalier från de nämnda socknarna gäller Landsarkivet i Vadstena". Där finns visserligen originalen, men man har kunnat forska i kyrkoböcker utan att besöka arkivet sedan mikrokorten kom på 1980-talet. Och 1997 gick den firman ihop med andra advokatbyråer under annat namn.

I brevet sägs också följande: "Gossebarnet föddes i Dalhems socken den 18 nov. 1783 och döptes till Jonas samt fick sin uppväxt hos en familj Kihlberg bosatt i Grinekulla i någon av socknarna Dalhem, Ukna, Tryserum eller Hannäs. Jag har inte kunnat lokalisera gården närmare. Vad herr Kihlberg hette i förnamn vet jag ej men frun hette Chatarina Johansdotter."

Detta är inget bevis; det är ett påstående. Bevis är de källor där dessa uppgifter är hämtade. Vilka är de källorna? Och hur trovärdig är den släktforskande juristen när denne påstår att Jonas "fick sin uppväxt hos en familj Kihlberg bosatt i Grinekulla", men varken har kunnat finna "herr Kihlbergs" förnamn eller i vilken socken "gården" (i själva verket soldattorpet) Grinnekulla ligger?

Kalmar Juridiska Byrå var säkert skickliga advokater, men vad kunde de om släktforskning? I födelseboken framgår ju tydligt att "gossebarnet" som "föddes i Dalhems socken den 18 nov. 1783 och döptes till Jonas" var född på Grinnekulla samt att "herr Dahlberg" var korpral och hette Jonas och att han och hustrun Catarina Johansdotter var de riktiga föräldrarna.

Om modern som efter en flyktig affär med Joseph Magnét dog vid förlossningen eller lämnade ifrån sig barnet och Kihlbergs tog in Jonas som fosterbarn så är det inte så konstigt att Kihlbergs står som föräldrar. Har hittat lite uppgifter om att det kanske var så. Det kan också vara så att efter affären med Joseph så gifte sig Jonas mor Catharina med Kihlberg innan födelsen (vilket inte var ovanligt på den tiden) så att Jonas Kihlberg står som fader i kyrkböckerna.

Jo, det är i högsta grad "konstigt". Det är helt uteslutet att fosterföräldrar skulle skrivas in i födelse- och dopboken som de riktiga föräldrarna.

Här nedanför ser du hur det ser ut i den husförhörslängd som är samtida med Jonas födelse (Dalhem AI:2, s. 181; https://app.arkivdigital.se/aid/v21758.b97.s181). De har alltså fem barn före Jonas; det äldsta fött 1768. Och i de två närmast föregående längderna (s. 103 och 10 i samma bok) framgår att Kihlberg har samma hustru hela tiden sedan åtminstone 1765.

Om du är intresserad av att hitta sanningen om dina förfäder, så fantisera inte för att få släktberättelsen att stämma - läs vad det står i de verkliga källorna.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna